Brakar innstilte bussene på glatta - refunderer ikke kundene

Kollektivselskapet Brakar innstilte nesten alle busslinjer tirsdag, og sier reisegarantien ikke gjelder for slike ekstraordinære værforhold. Ståle Sørensen (MDG) synes ikke det er godt nok

En busspassasjer som gikk glipp av en legetime tirsdag da nesten alle bussrutene i Drammen ble innstilt, sendte spørsmål til Brakar om hva reisegarantien deres omfatter. Svaret la hun ut på Twitter:

«Det var forsinkelser og innstilte busser i dag på grunn av glatte veier. Bussene kunne ikke kjøre på grunn av underkjølt regn som ble til is på veiene. Da reisegarantien ikke gjelder under slike forhold kan vi dessverre ikke refundere din billett. Vi beklager ulempen. Ha en fin dag», svarte Brakar.

Kunne bare varsle

 – I denne typen vær er nok bussene like utsatt som alle andre biler, bekrefter kommunikasjonsrådgiver hos Brakar Kjetil Kleveland.

Han sier at ikke engang kjettinger har vist seg særlig egnet for det spesielle føret som oppstår ved underkjølt regn, og at de ikke har kunnet gjøre annet enn å varsle om forventede forsinkelser.

Ifølge Kleveland regner Brakar kjøreforhold som dette som en force majeure. Med andre ord; omstendigheter utenfor deres kontroll, som forhindrer dem i å utføre sitt oppdrag. Kommunikasjonsrådgiveren henviser videre til informasjonen de har lagt ut om reisegaranti og rettigheter på Brakars hjemmesider.

Her beskrives ekstraordinære værforhold bare som "kraftig snøfall, flom, ras osv".

 – For dårlig

Varaordfører og gruppeleder for Miljøpartiet De Grønne i Drammen Ståle Sørensen synes ikke forhåndsmeldt underkjølt regn er godt nok grunnlag til å avvise passasjerer som forsøker å komme seg til sine gjøremål.

 – Dette er ikke unormalt, det kommer underkjølt regn hver vinter, og det var også meldt. Alle forstår at man ikke da kan kjøre ufortrødent, og kanskje heller ikke opprettholde rutetilbudet uendret. Men man kunne planlagt dette mye bedre, sier Sørensen.

Han tror Brakar ville hatt alt å tjene på å være fleksibel når slike saker oppstår. Han viser til fagfolk i kommunen for å få svar på hvorvidt saltlake, oppvarmet sand eller annet kunne avhjulpet det glatte føret, og spør om bussene var utstyrt med kjetting fra morgenen av.

 – Det er også et spørsmål hvor lenge rutetilbudet er nede, og her tror jeg det ligger en gradsforskjell. En time eller to må vi nok finne oss i uten at alle får erstatning av den grunn  – men en hel arbeidsdag er noe annet, sier Sørensen da vi snakker med ham rett før klokka 15 tirsdag.
–  Og så bør man spørre seg hvor ofte dette skjer - kunne man vært mer serviceinnstilt og si at «vi dekker dette»?. Jeg tror man har alt å tjene på å være fleksibel og ikke for stiv når sånne saker oppstår. Skal folk belage seg på kollektivtransport, må man slippe å måtte krangle over mer enn nødvendig, mener Ståle Sørensen.

Ja, det er vel dyrt på lengre sikt med misfornøyde brukere og dårlige tilbakemeldinger på sosiale medier?

 – Ja, tap av renommé  også en kostnad. Et kommersielt firma ville vurdert hva et dårlig rykte koster, opp mot hva man må ut med for å løse en klage her og nå. Her går nok ikke det regnestykket i Brakars favør, sier Sørensen.

Nasjonal standard

Vi forholder oss til den nasjonale reisegarantien - som er en bransjestandard. Og disse værforholdene var definitivt varslet i alle medier, og vi har også varslet om mulige forsinkelser og innstillinger gjennom våre kanaler, sier Kjersti Danielsen Nordgård, salgs- og markedssjef i Brakar.

Hun understreker at Brakar ikke kan sette noen egen standard, da det ville undergrave standarden for andre kollektivselskap. Norgård har ikke registrert at det har kommet spesielt mange klager i løpet av dagen.

– Men så har de også hatt en veldig travel dag på kundesenteret. Hovedinntrykket er uansett at de fleste av kundene våre forstår at slike forhold som vi opplevde i dag skaper forsinkelser i trafikken - også for bussene , sier salgs- og markedssjefen.