Nyheter

Ble trukket i lønn uten å vite om det selv

På grunn av en feil i lønnssystemet fikk flere kommunalt ansatte i Nedre Eiker kommune utbetalt for mye lønn i årets seks første måneder. En av de ansatte oppdaget at kommunen hadde begynt å trekke henne i lønn, uten gyldig avtale. Nå legger kommunen seg flate og erkjenner lovbrudd.

Bilde 1 av 2

Fra januar til august fikk seks kommunalt ansatte i Nedre Eiker utbetalt for mye i lønn grunnet feil innmating av data i lønnssystemet. De seks fikk i august beskjed om feilen, men bare fem av de seks ble forelagt en nedbetalingsavtale der de ble spurt hvor mye de ønsket å betale tilbake i måneden.

For én av de seks, en hjelpepleier i deltidsstilling som ikke ønsker å stå fram med navn fordi hun frykter for jobben ved å kritisere sin egen arbeidsgiver, ble det iverksatt trekk i lønnen uten at vedkommende ble varslet om det.

– Mellom januar og august fikk jeg ikke varsel om at jeg fikk for mye utbetalt i lønn, og da det tydeligvis ble oppdaget i august fikk jeg heller ingen beskjed da. Jeg oppdaget det først da jeg sjekket min egen lønnsslipp som var mye lavere enn vanlig, sier hjelpepleieren til Dagsavisen Fremtiden.

LES OGSÅ: Vil gi brukerne de beste tjenestene

Overrasket over lønnstrekk

Hun tok da kontakt med sin nærmeste sjef for å høre hvorfor det var så stor forskjell på lønnsslippen hennes fra måned til måned. Først fikk hun ikke svar, og da hun tok kontakt måneden etter fikk hun beskjeden om at hun hadde fått 30.000 kroner for mye utbetalt.

– Jeg fikk ingen forklaring på hvordan det kunne skje, hva de skulle gjøre for å ordne opp i det og ble heller ikke forelagt noe regnskap slik at jeg kunne sjekke opp i det selv, forteller hun.

Selv om hun da hadde snakket med sin leder om beløp, ble hun overrasket over at kommunen hadde begynt å trekke henne i lønn uten en avtale, og at det var derfor lønnsslippen var mer slunken enn normalt.

– Hvis jeg har fått for mye betalt skjønner jeg at jeg må betale det tilbake. Det er ikke noe problem, men jeg forventet virkelig at de ville informere meg på forhånd og avklare med meg hvor mye jeg ønsket å betale tilbake som alle de andre, sier hun.

LES OGSÅ: Linda fikk kommmunen til å endre praksis

– Respektløst overfor meg som arbeidstaker

Ifølge arbeidsmiljøloven er det strenge regler for hvordan en arbeidsgiver kan trekke en arbeidstaker i lønn. Punkt 2c i paragraf §14-15 sier at det kan trekkes i lønn «når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale».

– Jeg ble ikke forelagt noen avtale, og måtte ta kontakt med dem selv etter at jeg fant ut at de hadde begynt å trekke meg. Ikke bare er det ikke lov, det er respektløst overfor for meg som arbeidstaker og du vil jo gjerne stole på kommunen du jobber i, forteller hun.

Dagsavisen Fremtiden ringte til Nedre Eiker kommune forrige torsdag for å finne ut hva som hadde skjedd.

– Etter å ha snakket med lønningskontoret har jeg fått beskjed om at seks personer har fått for mye utbetalt i ulempetillegg fra januar til august. Da det ble oppdaget i august, ble det informert til de ansatte det gjelder og det ble utformet avtaler om personlig nedbetaling med den enkelte arbeidstaker, sier personalsjef Jan Tore Skjørshammer i Nedre Eiker kommune til Dagsavisen Fremtiden.

LES OGSÅ: Integrerings-utvalget klar med rapport

Fikk avtale dagen etter Dagsavisen tok kontakt

Dagen etter, altså på fredag, ble plutselig hjelpepleieren som kontaktet Dagsavisen Fremtiden likevel forelagt en avtale til nedbetaling.

– Jeg har bedt om en oversikt som viser hvorfor jeg skylder akkurat 30.000 kroner i to måneder uten å ha fått svar, men på fredag snakket jeg med sjefen min en times tid. Der ble jeg både forelagt den oversikten jeg hadde bedt om og jeg ble forelagt en nedbetalingsplan og spurt hvor mye jeg ønsker å bli trukket i måneden, sier hun.

Hjelpepleieren sier at hun ikke kjenner til alle tilfellene, men vet at en kollega av henne skylder 40.000 kroner. Begge er innstilte på å betale tilbake, men sier at det ikke er enkelt å få hjulene til å gå rundt når du plutselig blir trukket i lønn uten å vite det.

– Jeg har lagt til side litt sparepenger jeg kan bruke slik at det ordner seg for min del, men jeg skulle jo selvsagt helst brukt de sparepengene på noe annet enn å betale tilbake lønn. Du stoler jo på kommunen, og på at lønnsslippen du får er rett, men dette har i hvert fall vært en vekker for meg, sier hun og fortsetter:

– Det er menneskelig å gjøre feil, og jeg skjønner at det ikke er gjort med vilje. Men hvorfor ikke bare gi meg beskjed, det er det jeg ikke skjønner, forteller hjelpepleieren.

LES OGSÅ: Integreringstiltak får ikke flere innvandrere i arbeid

Kommunen legger seg flat etter lovbrudd

Skjørshammer sier at det i ett av de seks tilfellene har «skjedd noe som ikke har gått 100 prosent på skinner», og at det ikke formelt ble underskrevet en avtale slik lovverket tilsier at det skal.

– Jeg har gått tilbake og fått avtalene for alle personene denne saken gjelder. Videre har jeg også sett korrespondanse mellom den ansatte og nærmeste leder i den konkrete saken dere tar opp, og jeg har bedt leder om å gjennomgå avtalene og sørge for at disse håndteres korrekt, sier Skjørshammer.

Personalsjefen sier at det har vært en «kommunikasjonsglipp» mellom to enheter, og at han har snakket med lederne for begge enhetene for å sikre seg om at noe lignende ikke skal skje igjen.

– Det er beklagelig at dette har skjedd, og sånn skal det ikke være. Vi skal selvsagt følge gjeldende lovverk, og kan bare beklage at det har skjedd en glipp mellom virksomheten det gjelder og lønnskontoret. Jeg har snakket med lederne for begge enhetene, som selv har gått gjennom hvordan dette kunne skje, sier Skjørshammer og fortsetter:

– Det dreier seg mer om en kommunikasjonsglipp og uheldige omstendigheter her enn noe annet, og jeg er overbevist om at begge enhetene og lederne har tatt lærdom av hva som har skjedd i denne saken. Det er ting som ikke skal skje, men hvis det gjør det må vi sørge for å ta lærdom av saken, forteller personalsjefen i Nedre Eiker.

LES OGSÅ: Fagforeningsleder ber kommunen ta en ekstra runde med de ansatte

Oppfordrer ansatte til å sjekke egne lønnsslipper

Skjørshammer forklarer at lønnssystemet de bruker er avhengig av at det mates inn riktig data, for at riktig lønn skal beregnes og utbetales.

– Jeg vil ikke si at det er noe feil med systemet. Her er det noen t-trinn, som vi kaller ulempetillegget, som har blitt registrert feil. Det har ført til feil utbetaling av lønn, som selvsagt er veldig beklagelig. Lønn er noe av det viktigste for en arbeidstaker, og noe vi ønsker å gjøre på en ryddig og ordentlig måte. Med 1536 ansatte kan det imidlertid oppstå feil, og hvis det skjer har vi egne rutiner for å ordne opp i det, forteller Skjørshammer.

Han ønsker å beklage ulempene den uriktige lønnsutbetalingen har ført til for de involverte, og sier at det er viktig for kommunen å rette opp i de feilene de har gjort på en best mulig måte.

– Hvis det har blitt utbetalt for mye i lønn skal den ansatte informeres om det, og det skal avklares hvor stort beløpet er. Deretter skal leder og arbeidstaker bli enig om en tilbakebetalingsplan, og hvor mye den ansatte ønsker å betale tilbake i måneden. Det er alltid veldig dumt hvis ting som dette skjer, derfor er det lurt for den enkelte arbeidstaker å følge med på sin egen lønnsslipp, forteller Skjørshammer.

LES OGSÅ: Riksrevisjonen kritiserer helseforetakene for dårlig personalpolitikk

Mer fra Dagsavisen