Nyheter

Bare en av ti reiser foregår med kollektivtransport i drammensområdet

To tredjedeler av reisene til dem som bor i området foregår med bil.

Statens vegvesen har nettopp sluppet rapporten «Nasjonalt regnskap for bærekraftig mobilitet», som blant annet tar for seg hvordan folk reiser i forskjellige deler av Norge.

Rapporten tar for seg reisevaner og hvilke transportmidler folk velger å bruke i de forskjellige byene i Norge, og et av områdene de tar for seg er den såkalte Buskerudbyen, et område som består av kommunene i drammensregionen samt Kongsberg.

Rapporten viser klart og tydelig at privatbilen fremdeles dominerer i bilbyen Drammen og omegn. To av tre reiser (66 prosent) blant bosatte i Buskerudbyen foregår med bil. På arbeidsreiser er antall enda et hakk høyere: 70 prosent.

Kun 10 prosent av reisene foregår kollektivt, sammenlignet med 23 prosent i Oslo og Akershus, og blant bileierne i Buskerud er andelen som har tilgang til elbil den laveste av alle byområdene som er undersøkt. Kun 10 prosent av bileierne i Buskerudbyen hadde i 2018 tilgang til elbil. Dette er riktignok opp fra en andel på 2 prosent i 2014, men fremdeles sist sav byområdene som er undersøkt.
Statistikken viser forøvrig at 9,1 prosent av bilene som er registrert i Norge i 2018 nå er helelektriske, mot 7,1 prosent i 2017.

Les også: Ny (el)bilrekord i Norges største bilhavn

–  Jeg tror mange i vårt område ikke oppfatter kollektivtilbudet som godt nok

MDGs toppkandidat i Drammen, Ståle Sørensen, er ikke helt fornøyd med hvordan drammensregionen kommer ut i statistikkene fra Statens vegvesen.

–  Vi er kjent med at kollektiv,- sykkel- og gangandelen er veldig lav i vårt område. De siste fire årene har faktisk kollektivandelen økt veldig mye, men Oslo og Akershus finansierer sitt tilbud med Oslopakke 3, og dette gjør at de kan etablere et konkurransedyktig tilbud. Jeg tror mange i vårt område ikke oppfatter kollektivtilbudet som godt nok. Vi bør ha fem- og timinuttersruter i de mest folketette områdene. Det lå inne i Buskerudbypakke 2, og nå er jeg redd for at vi ikke klarer å få folk over på kollektivtransport, sier MDG-politikeren.

Han har følgende kommentar til at Buskerudbyen har den laveste andelen elbilister av alle byområdene rapporten tar for seg.

Da tenker jeg at det vi har foreslått er riktig. At vi ønsker å fortsette med de godene som elbilister har med gratisparkering og utbygging av ladeinfrastruktur fra kommunalt hold. Ser man på ladeinfrastrukturen, er det veldig dårlig struktur i vårt område i forhold til for eksempel Oslo.

Les også: Få elbiler i Norges bilby nummer én

Her er noen av tallene som kommer fram i Statens vegvesens rapport

Andel av reiser blant bosatte i Buskerudbyen

Bil: 66 % (hvorav 56 % er sjåfører og 10 % er passasjerer)
Til fots: 19 %
Kollektivt (unntatt fly): 10 %
Med sykkel: 4 %
Annet: 1 %

Slik reiser bosatte i Buskerudbyen på arbeidsreiser

Bil: 69 % (hvorav 65 % er sjåfører og 4 % er passasjerer)
Kollektivt: 18 %
Til fots: 8 %
Med sykkel: 5 %

Sykkelreisers andel i prosent av totalt antall reiser blant bosatte i utvalgte byer og byområder (2018)

Nord-Jæren: 7 % (7 % i 2014)
Grenland: 6 % (4 % i 2014)
Oslo/Akershus: 5 % (5 % i 2014)
Buskerudbyen: 4 % (3 % i 2014)
Bergensregionen: 3 % (3 % i 2014)

Kollektivreisers andel av totalt antall reiser (2018)

Oslo/Akershus: 23 % (19 % i 2014)
Bergensregionen: 17 % (15 % i 2014)
Buskerudbyen: 10 % (8 % i 2014)
Nedre Glomma: 9 % (6 % i 2014)
Grenland: 5 % (4 % i 2014)

Andel som reiser som bilfører av totalt antall reiser (2018)

Grenland: 60 % (63 % i 2014)
Nedre Glomma: 57 % (62 % i 2014)
Buskerudbyen: 56 % (60 prosent i 2014)
Nord-Jæren: 52 % (55 % i 2014)
Bergensregionen: 49 % (49 % i 2014)
Oslo/Akershus: 38 % (42 % i 2014)

Andel husholdninger med én eller flere biler

Grenland: 91 %
Nedre Glomma: 91 %
Buskerudbyen: 88 %
Kristiansandsregionen: 88 %
Nord-Jæren: 87 %
Trondheimsområdet: 83 %
Bergensregionen: 81 %
Oslo/Akershus: 79 %

Andel husholdninger med to eller flere biler

Nedre Glomma: 56 %
Grenland: 47 %
Buskerudbyen: 42 %
Kristiansandsregionen: 41 %
Nord-Jæren: 40 %
Trondheimsområdet: 38 %
Bergensregionen: 36 %
Oslo/Akershus: 33 %

Andel husholdninger uten tilgang til bil (2018)

Oslo/Akershus: 21 %
Bergensregionen: 19 %
Trondheimsområdet: 17 %
Nord-Jæren: 13 %
Kristiansandsregionen: 12 %
Buskerudbyen: 12 % (opp fra 8 % i 2014)
Nedre Glomma: 9 %
Grenland: 9 %

Andel bileiere som har tilgang til elbil (2018)

Bergensområdet: 22 % (4 % i 2014)
Oslo/Akershus: 17 % (3% i 2014)
Kristiansandsregionen: 16 % (3 % i 2014)
Nord-Jæren: 15 % (3 % i 2014)
Trondheimsområdet: 14 % (2 % i 2014)
Grenland: 13 % (1 % i 2014)
Nedre Glomma: 11 % (1 % i 2014)
Buskerudbyen: 10 % (2 % i 2014)

Les også: Haaning: – Det er ikke mulig å oppfylle det som står i Buskerudbypakke 2 uten bomring

Mer fra Dagsavisen