Fredrikstad

Litteraturhuset får kjærkommen pengegave til nødvendige oppgraderinger

Etter snart seks år med høy aktivitet synger det tekniske utstyret ved Litteraturhuset Fredrikstad på siste verset. I grevens tid har Sparebankstiftelsen DNB kommet med en førjulsgave som sikrer sårt tiltrengt fornyelse.

– Da vi åpnet i 2013 visste vi ikke hvor mye huset kom til å bli brukt, men det har gått over all forventning. Bare i år har vi hatt over 200 arrangementer og tatt imot titusenvis av besøkende, og det er klart at dette sliter på både selve huset, men også utstyret, fastslår daglig leder ved Litteraturhuset Fredrikstad, Roy Conradi Andersen.

Derfor kom det som en svært gledelig førjulspresang da Sparebankstiftelsen DNB forrige uke overrakte en sjekk på 430.000 kroner. Og det er først og fremst på den tekniske siden disse midlene vil komme godt med, slik at huset skal bli «ship shape» for 2019.

– Med vår begrensede økonomi har vi ikke råd til å kjøpe nytt eller erstatte utstyret vårt hele tida. Det er grenser for hvor lenge vi kan lappe på det vi allerede har, så derfor kommer disse pengene som sendt fra himmelen, stråler Andersen.

Daglig leder ved Litteraturhuset Fredrikstad, Roy Conradi Andersen.

Lang ønskeliste

– Når vi nå har holdt på i snart seks år, var det helt prekært med en oppgradering av både lys-, lyd- og bildeanlegg, samt ting som møbler og skilting. Teknikken utvikler seg også hele tida, og for at vi skal kunne være et moderne kulturhus, er det helt avgjørende at vi henger med, fortsetter han.

Også program- og markedsansvarlig Perry Aarti Olsen, bekrefter at jubelen sto i taket blant hele staben da de fikk vite om tildelingen.

– Det betyr enormt mye for hele huset, og ikke minst alle de som jobber med det tekniske rundt arrangementene her. De har hatt en lang ønskeliste lenge, og nå kan de bare begynne på toppen og jobbe seg nedover, sier han med et smil.

– Nå ligger alt til rette for at teknikken på huset skal bli ship shape igjen, og det gir oss også mulighet til å kjøpe en del nytt utstyr som vi ikke har hatt tidligere, legger Andersen til.

Podkast-satsing

For flere kroner i kassa betyr også at Litteraturhuset får rom til å lansere nye tilbud. Blant annet ønsker de å satse på egenproduserte podkaster, og både direktestrømming og opptak via nett-TV.

– Vi har lyst til å kjøre en del klimarelaterte arrangementer, blant annet har vi ett på trappene med generalsekretær Bård Vegar Solhjell i WWF og Anna Sverdrup-Thygeson, som er professor i bevaringsbiologi. Håpet er at dette kan utvikle seg til en av podkast-seriene våre, med tema «Kokt klode», forteller Olsen.

Verken han eller den daglige lederen vil foreløpig røpe altfor mye om satsingen, utover at de ønsker å lage tre egne podkast-serier – som de håper vil tiltrekke seg nasjonal interesse – i tillegg til det arrangementstilbudet de allerede har.

– Vi har et tilbud av høy kvalitet i dag, som vi mener fortjener et større publikum. Derfor tenker vi det er helt naturlig at vi utvider horisonten litt, og skal få på plass et godt lag som produserer et enda bedre innhold, forteller Andersen.

Mer fra Dagsavisen