Fredrikstad

Definerer bilen som kunstverk

Fra en garasje i Fredrikstad har Christer Lundem gjort sin store lidenskap for halvgamle biler til et levebrød.

Bilde 1 av 4

– Mange tenker på bil som harry. Jeg tenker på det som kunst, sier Christer Lundem.

For halvannet år siden startet han opp Benzina, en direkte kobling mellom hans store lidenskap for biler og behovet for et levebrød. Lundem er utdannet grafisk designer, var en av ildsjelene bak bilmagasinet Carburetti, har vært lærer i design og jobbet med scenekunst. Garasjen hans er det nærmeste han kommer et kontor. Et lite bord med to stoler er møblementet, mens plassen ellers domineres av tre biler som er langt fra nye.

– Jeg liker å formidle, ikke selge.

Mellommann

Han beskriver seg selv som en mellommann, en man går til om man ønsker en bil, så tar han i bruk sitt omfattende nettverk i Norge og Europa.

– Finner jeg ikke bilen, blir det bare utgiftene mine som dekkes. I 2016 formidlet jeg 30 biler. Jeg blir ikke rik av det, men det er nok til å leve av, og ikke minst en fin måte å leve på.

Lundem er ikke den eneste som har funnet en nisje i markedet for litt eldre biler. I Fredrikstad finner man også La Scuderia, drevet av Jarle Haarseth, som hovedsakelig selger de originale Fiat 500. På Rud i Bærum ligger Rud Vintage Garage, hvor Bård Risan har spesialisert seg på hverdagsbiler fra 1960-, 70- og 80-tallet, mens Auto Ital på Bryn i Oslo har importert både gamle og nyere italienske biler i over 20 år.

– Det som er ekstra fint er at man blir kjent med mange hyggelige mennesker, miljøet er tett, og vi hjelper hverandre. Det er snakk om gode relasjoner, vi er venner.

På utstilling

I månedsskiftet april-mai var Lundem på Exporama-senteret utenfor Oslo, på arrangementet Classic Car Show Norway. Her var det 350 klassiske biler fra norske samlere og entusiaster.

På Benzinas stand var det to biler, en hvit Alfa Romeo 1300 GT fra 1966 som Lundem har skaffet til en kunde, og en gul Porsche 911. Bak det hele sto Bjarne Reistad og Hans Hallbauer, som to ganger tidligere har hatt samme type arrangement i Trondheim.

– Det var kjempesuksess, alle tilbakemeldinger fra besøkende og utstillere var positive. Tusenvis av entusiaster var innom. Vi kommer tilbake neste år, men har ikke satt noen dato ennå. Nå har vi fullt opp med å planlegge neste show som er i Trondheim 16. og 17. september, sier Reistad.

– Vi merker at interessen for klassiske biler er økende i Norge. Samtidig har vi i liten grad spekulanter og forretninger i glassbygg med 300 millionbiler, det er ikke Norge stort nok til, sier Reistad.

Ha god tid

Christer Lundem mener god tid er et godt utgangspunkt. Og understreker at det er svært viktig å skille mellom et restaureringsobjekt og en fin bil. Ellers blir det mye tull. Noen biltyper dukker jevnlig opp på Benzina-kundenes ønskelister:

– Alle Alfa Romeoer, Lancia Integrale og Lancia Fulvia. Fiat 500 er også populær.

Ser man etter fornuftige investeringsobjekter i dag, trekker han fram GTI-biler fra den gang slike biler var noe nytt, modeller som Peugeot 205 GTI og Fiat Ritmo Abarth.

– Den letteste måten å bli ung igjen på er å ta en slik bil med på en svingete vei til Askim. (NTB Tema)

Mer fra Dagsavisen