Grønne biler og snille kapitalister

Bare bilprodusentene blir snille, så blir klimaet bra. Eller?

Slasken

Noen ganger, når man hører politikere og næringslivsfolk snakker om det grønne skiftet, så kan man nesten få litt trua tilbake på kapitalismen. 


Tross alle dens feil, kanskje kapitalismen kan brukes til å fremme miljøet? Redde kloden? Hvis bare virkemidlene, eller incentivene, blir brukt riktig kan muligens næringslivet forske på ny teknologi, og sørge for det grønne skiftet? Kanskje man kan bruke kapitalismens tørst etter penger til å utvikle verden videre? Til å gjøre solceller billigere? Til å gjøre elbiler bedre? Til å gjøre fossilt drivstoff til en dinosaur, omtrent som de dinosaurene oljen faktisk er laget av?

 

(Digresjon: Ok, jeg har hørt at olja strengt tatt består av planter, ikke av faktiske dinosaurer, men Knutsen & Ludvigsen fortalte meg en gang at olje er laget av vaskeekte dinoer, så da holder jeg på det til FNs klimapanel OG Hans Rosling kommer hjem til meg og sier det motsatte)

 

Uansett: Kanskje vi bare kan fortsette å kjøre på? Bygge de veiene? Det er fint å slippe kø, og så kan vi jo alle kjøpe elbil neste gang den gamle kneler? Kanskje vi kan bare trampe på gassen? Mer forbruk! Mer junkfood! Mer elektronikk! Bruk og kast og kjør på, hvis bare Innovasjon Norge får nok penger kan de sikkert finansiere en ny resirkuleringsrobot som løser alt?

 

Jepp, noen ganger kan man lulle seg inn i den koselige verden. Hvor alt bare løser seg, i framskrittets navn. Men så kommer Volkswagen og drar oss inn i virkeligheten igjen, med tidenes diesel-skandale.

 

Foreløpig veit vi ikke nøyaktig hva Volkswagen har gjort. Men vi veit at når man lager en diesel-motor, så står man overfor et dilemma som låter ganske sjølmotsigende: En bil som bruker mye diesel slipper nemlig gjerne ut lite nitrogenoksid. For å få ned utslippene kan man gjøre ett av to: Man kan pøse mer diesel inn i motoren, for å få den til å brenne reinere og dermed slippe ut mindre gift, eller man kan dytte diesel inn i eksosen, for å binde giftstoffene og på den måten sørge for lavere utslipp. Uansett koster det diesel. En bil som bruker lite diesel vil dermed gjerne slippe ut mer nitrogenoksid. Nitrogenoksid er ikke den gassen som ødelegger klimaet, men den som ødelegger byen. Den som ødelegger luftkvaliteten, gir ungene astma og gjør at røykteppet senker seg over storbyene.

 

Så, mens bilistene gjerne vil ha lavt forbruk av diesel (altså billigere drift), vil samfunnene gjerne ha minst mulig utslipp. Det har vært vanskelig å sørge for begge deler. Derfor satte Volkswagen i gang en gigantisk svindel.

 

Gjennom et veldig avansert, og svært nøye tilpassa, dataprogram, sørga Volkswagen for at bilene deres oppdaga når de ble testa for utslipp. (De merka når motoren og hjula gikk rundt, men bilen likevel ikke flytta seg. Det var klare tegn på utslippstest.) Og så, ser det ut til,  brukte de sjukt mye mer diesel akkurat da, så den ikke slapp ut så mye. Resultatet: Alle offisielle målinger viste at bilene slapp ut ganske lite nitrogenoksid. Men, i det øyeblikket bilen var ute på veien brukte bilene mindre diesel, og slapp dermed ut mer gift på gata.

 

Dette kan ikke ha vært noe som bare skjedde. Det kan ikke ha vært et hendelig uhell. Det var en nøye gjennomtenkt svindel. For å gjøre bilene billigere i drift og mer attraktive for kundene lurte de oss alle til å tro at de slapp ut mye, mye mindre gift enn det de faktisk gjorde.

 

Skandalen var et faktum. Sjefen måtte ta sin hatt og gå. Men så, for å bare understreke næringslivets forakt mot all fornuft og rettferdighet, ga Volkswagen et siste lille stikk mot alt som heter moral: En gylden fallskjerm til sjefen.

 

Hvor mye tror du han fikk? Et par hundre tusen, så han kunne bruke noen måneder i ro og mak før han fikk en ny toppjobb? Nei? Mer? Et par millioner, så han kunne, selv med sine toppsjef-utgifter, kose seg på stranda et års tid eller så?

 

Neida. Ifølge Hegnar Online (som jo har litt autoritet på det derre med penger og sånt) kan Martin Winterkorn få med seg gode 585 millioner kroner ut av Volkswagen-døra. 585 millioner! Over en halv milliard, folkens! For en av verdens absolutt verste svindlere! For mannen som er ansvarlig for en gigantisk forbrytelse mot planeten! For en mann som har ledet selskapet som helt bevisst, skruppelløst og ondsinna har pumpa ut nitrogenoksid i verdens byer! For han som kanskje mer enn noen har skylda for smoggen som ligger over en masse storbyer.

 

Martin Winterkorn er en god gammaldags drittsekk av verste klasse. Og han får en halv milliard kroner i belønning! Det er kapitalismen deres, det! Det er grønt skifte, det! 

 

Volkswagen har snakka vakkert om miljø. De skal ha en million elbiler på veien før 2020. De er nettopp det selskapet de snakker om, når kapitalismen skal sørge for miljøet vårt, gitt de rette incentiver. Og det er det selskapet som har gått bak verdenssamfunnets rygg og stikki en kniv opp mellom skulderbladene våre. 

 

Så nå ligger vi og hikster. Med nitrogenoksid pumpende gjennom kroppen som erstatning for blodet som har rent ut. Mens Winterkorn ler hele veien til banken. Eller, forresten. Han er så rik at han ikke trenger å gå dit. Banken kommer ilende til han ved det minste vink. Sikkert i en sånn E-golf.

 

Nei, sorry. Jeg er jaggu ikke sikker på om veien til et miljøvennlig samfunn går gjennom næringsvennlighet, likevel. Bilprodusenter blir ikke snille, greie og søte bare fordi noen har funnet opp el-motoren og fordi alle skriver i avisene om hvor viktig det er med miljøet. Bilprodusenter vil bare en ting: Tjene penger. Og fortsatt går den enkleste veien til store penger gjennom å herpe planeten. 

 

PS: Det morsomme, hvis det overhodet kan finnes noe morsomt i dette, er at saken bare er Volkswagens nest største skandale. Den største? Vel, for å gi et hint: Selskapet ble stiftet i 1937, av en organisasjon som hadde logo med fire haker på.