Tirsdag kunne Dagsavisen Moss Dagblad bringe nyheten om at Rygge Airport ikke har gitt opp å overta Moss lufthavn Rygge og gjenreise den sivile flyplassdriften.
Håpet deres er at Forsvarsbygg, som eier grunnen flyplassen ligger på, benytter seg av en forkjøpsrett for å overta terminalbygget fra Rygge Sivile Lufthavn (RSL), for å deretter selge eller leie det ut til Rygge Airport.
Det ser RSL på som lite sannsynlig.
– Vi har god kontakt med Forsvaret og har ikke fått noen signaler fra dem om at de ønsker å benytte seg av forkjøpsretten, sa Espen Ettre, styremedlem i RSL.
Rygge Airport søker politisk støtte
Forsvarsbygg er underlagt Forsvarsdepartementet (FD). Knut R. Johannessen, styreleder i Rygge Airport, har gjort det klart at de ønsker en politisk inngrepen. 24. april i år hadde de et møte med blant annet forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H).
Stiller krav for å samarbeide
Ann Kristin Salbuvik, pressevakt i FD, forteller at de håper på sivil flyplassdrift på Rygge igjen, da det vil være med på å kutte kostnadene til Forsvaret.
– Forsvarsdepartementet har vært tydelig på at et eventuelt samarbeid fra departementets side med en aktør på Rygge forutsetter at aktøren er økonomisk robust, og samlet har den nødvendige kompetansen til å gjennomføre en fornuftig prosess med sikte på å etablere en kommersielt bærekraftig løsning på Rygge. Oppstart av sivil drift forutsetter også tilgang til flyplass og terminalbygg, foruten nødvendige offentlige tillatelser, sier hun.
– Ser FD på Rygge Airport AS som en økonomisk robust aktør, som i tillegg har den nødvendige kompetansen du sikter til?
– Forsvarsdepartementet har fortsatt dialog med Jotunfjell Partners om kommersiell flyplassdrift på Rygge. Departementet ser ingen grunn til å uttale seg om eventuelle aktører på nåværende tidspunkt, svarer hun.