Nyheter

Veteranbåten kan få kaiplass ved Isegran før nyttår

Preget av forfall ligger «Færgebaad No III» fortsatt ved den provisoriske brygga på Torp. Erlend Arntzen Dale kan bli redningen for veteranferja.

Bilde 1 av 2

Båteier Svein Jensen håper på en sikrere fortøyning før vinterstormene setter til.

– Jeg er i dialog med daglig leder Erlend Arntzen Dale ved Fredrikstad Maritime Center på Isegran. Han skal blant annet bistå meg i arbeidet med søknader som skal sendes til riksantikvaren i Viken. Dessverre ser det ut til at situasjonen med koronapandemien forsinker det meste, sier Jensen.

Følg Demokraten på Facebook og Instagram!

Rydder kaiplass på Isegran

Som vi tidligere har omtalt ønsker Erlend Arntzen Dale i Maritime Center gjerne å ta ansvaret for restaureringen av «Færgebaad No III». Arntzen håper senteret er ferdig med arbeidet på «DS Hvaler» neste sommer, og mener restaurering av Færgebaaden blir en fin oppfølger.

– Kommer veteranferja på land i høst?

– Det har jeg dessverre liten tro på. Men jeg håper vi innen november/desember kan få slept båten hit til oss på Isegran. Her har vi mulighet til å koble på strøm og ikke minst ha jevnlig tilsyn til båten, sier Arntzen Dale.

(Saken fortsetter under bildet) 

Nå samler flere seg om veteranbåtprosjektet og restaurering av «Færgebaad No III», bygd ved Fredrikstad Mekaniske Verksted i 1891.

Nå samler flere seg om veteranbåtprosjektet og restaurering av «Færgebaad No III», bygd ved Fredrikstad Mekaniske Verksted i 1891. Foto: Tomm Pentz Pedersen 

Les også: Denne ferja kan bli Fredrikstads nye stolthet på elva (+) 

Søker midler fra riksantikvaren

Ferja som ble bygget ved Fredrikstad Mekaniske Verksted i 1891 trafikkerte på elva i 40 år. Båteier Svein Jensen har lang erfaring med å restaurere gamle båter, men på grunn av sykdom må han avhende båten.

Som en del av regionreformen har kulturminnevern i fylkeskommunene fått overført ansvaret for en rekke oppgaver som tidligere lå under riksantikvaren. Et av disse er fartøyvern, hvor planen er at Viken fylkeskommune også skal ta ansvar på vegne av Oslo kommune. I mars gikk søknadsfristen ut for stillingen som rådgiver fartøyvern i Viken.

– Etter hva jeg har fått opplyst vil den nye rådgiveren være på plass i oktober. Med en dedikert byråkrat innen vårt felt har jeg forhåpninger om en god søknadsprosess og kommunikasjon, tror Erlend Dale.

– Søknadene jeg kommer til å skrive i fellesskap med båteier Svein Jensen blir nok todelt. Én litt mer omfattende søknad som beskriver hele restaureringsprosjektet av «Fergebaad No III», og en som sikrer at vi får båten på land og bygd et «båthus» rundt den gamle ferja.

(Saken fortsetter under bildet)

###

Erlend Arntzen Dale i Maritime Center vil gjerne ta ansvaret for restaureringen av «Færgebaad No III». Nå søker han midler sammen med båteier Svein Jensen. Foto: Erik Wiggo Larsen 

Viktig lokalhistorie

Båtentusiast Richard Lindstrøm har bistått Svein Jensen med å redde den gamle Fredrikstad-ferja.

– Min rolle fram til nå har vært å skape blest om «Færgebaad No III», vekke interesse og mobilisere til en felles dugnad for bevaring av en båt som har stor lokalhistorisk betydning. Jeg har satt Jensen og Arntzen i kontakt med hverandre slik at de sammen kan kjøre prosessen videre, forteller Lindstrøm.

– Jeg håper virkelig ferja blir flyttet til Isegran, hvor den helt sikkert blir bedre ivaretatt enn der den ligger nå. Fram til det foreligger en konkret rehabiliterings- og finansieringsplan.

###

«Færgebaad No III» trafikkerte helt fram til 1939 mellom østre og vestre Fredrikstad. Båten er sterkt preget av forfall og blir utsatt for hærverk der den ligger nå. Havneplass ved Fredrikstad Maritime Center kan redde veteranbåten fra ytterligere skader. Foto: Richard Lindstrøm 

Fakta: «Færgebaad No III»

«Færgebaad No III» ble bygget ved Fredrikstad Mekaniske Verksted i 1891, og sjøsatt i desember. I februar 1892 ble ferjen overlevert formannskapet og testet av byens ferjemannskap. Ferjen som var registrert for 80 passasjerer, hadde en compound dampmaskin på 60 hk.

Helt fram til 1939 trafikkerte ferjen mellom østre og vestre Fredrikstad. I 1939 ble fergen solgt til Arne Stensvik, som bygde den om til slepebåt.

I 1947 ble båten solgt igjen, denne gang til Olaf Søstrand i Sarpsborg, som døpte den om til «Ruggen II». I 1967 ble «Ruggen II» overtatt av Ingmar Slinning i Fredrikstad, og den staselige damen fikk det mer upersonlige navnet «B-9782».

I dag ligger «Færgebaad No III» ved Sandem Gård på Torp, hvor den har ligget siden 2013. Eier Svein Jensen har lagt ned mye arbeid i å få den i stand, men både sykdom og stadig hærverk om bord har gjort restaureringsjobben vanskelig.

Mer fra Dagsavisen