Nyheter

– Veiene i Bydalen blir brukt som dragracebane

Bydalen har et gjennomfartsproblem som Fredrikstad kommune ikke er interessert i å gjøre noe med, mener beboere i området.

Bilde 1 av 7

Det er 30-sone i Bydalen, men mange gjør sitt forsøk på å nå toppfart med bilen sin i nabolaget. Naboene er redde for at det skal skje flere kollisjoner og personulykker hvis dette fortsetter.

«Stille, sentrumsnært og trygt»

Dette er stikkordene Bydalen Vel bruker for å beskrive området og nabolaget. Det er stort sett stille, men det er utenom rushtiden. Da blir veien brukt som avlastning for St. Croix-krysset, noe som fører til mye trafikk og støy. Før sykehuset ble lagt ned, ble det også brukt som parkeringsplass for sykeshusansatte.

– Ansatte ved sykehuset parkerte på begge sider, noe som førte til at det var umulig å komme frem her. På den tiden var det ikke noe problem med høy hastighet. Parkeringsproblemet forsvant da sykehuset ble lagt ned. Nå er det et veldig gjennomkjøringsproblem, og ikke minst høy fart, forteller John Jones.

Les også: Bydalen-trær med historiske røtter (Demokraten+)

Sønnen påkjørt

Jones har bodd i Bydalen siden 1998. Han har sittet mange år i styret i Bydalen Vel og vært opptatt av trafikken i nabolaget.

I 2002 var sønnen til Jones ute i gaten. Han og en kamerat skulle krysse veien, da det kom en bil i høy fart. Speilet på bilen traff sønnen til Jones i hodet så det brakk av.

Personen som kjørte på sønnen til Jones, kjørte bare videre. Politiet fant merke på bilen, men føreren ble aldri tatt. Dette er én av flere hendelser i Bydalen.

HJELPER IKKE: At Bydalen er forbudt for gjennomkjøring er det ingen som bryr seg om, forklarer Jones.

GJENNOMKJØRING FORBUDT: Ifølge naboene er det få eller ingen som ser
dette skiltet satt opp på Bydalsbroen. FOTO: KRISTIAN NORVIK.

Hvorfor ødelegge et fungerende nabolag?

– Det som er fint med Bydalen er at man er flott homogent boligområde hvor man har hus med riktig tomtestørrelse, lekeplasser, kort vei til skog og mark. Man har absolutt alt man kunne ønske seg når man jobber med når skal man skal bygge boligområde. Bortsett fra at fylkesveien går rett gjennom. Hvorfor skal man ødelegge det, spør Jones.

Det har blitt gjort noen tiltak for å begrense de trafikkale problemene i Bydalen. Blant annet er det bygget lekeplass i det som tidligere var en yndet gjennomkjøringsvei. Leder i Bydalen Vel, Egil Sekkelsten, frykter likevel ulykker.

– Det er mange barn som leker på lekeplassen og fotballbanen ved siden av. Hvis de sparker fotball og ballen skulle havne ut i veien, vil de kun være fokusert på ballen og ikke få med seg at det kommer en bil i høy fart. Det kan skje alvorlige ulykker på grunn av det. Det er farten som er skummel, sier Sekkelsten.

Les også: Bjørketrær splitter nabolag i Bydalen

SJIKANE: Disse sjikanene i veibanen har liten eller ingen betydning for høy hastighet. Jones forteller at mange kjører over dem.

SJIKANE: Det er bygget to slike sjikaner, eller hindringer i veibanen i Bydalen.
Men mange velger å kjøre over dem. FOTO: KRISTIAN NORVIK

Trafikkaksjon

I 2008 arrangerte Bydalen Vel en trafikkaksjon. De satte seg opp i Bydalsveien og talte alle bilene som kjørte gjennom og kartla hvordan bilene kjørte.

– Vi inviterte kommunens tekniske etat og politiet til å være med. Og akkurat da vi stod ved innkjøringen kommer det en bil i full fart og kjørte over sjikanen så det sprutet under bilen. Da ble det satt opp en fartsmåler. Men kun én dag, forteller Jones.

Det er synlige bevis på at bakken i Bydalen er ustabil. Dette kan blant annet ses i innkjørselen og garasjen til John Jones.

– Garasjen står skjevt og det har vært tydelige bevegelser i bakken, sier han.

BEVEGELSER: Det er bevegelser i bakken i Bydalen. Her fra innkjørselen til John Jones.

BEVEGELSER: Det er synlige tegn på bevegelser i bakken i Bydalen. FOTO: KRISTIAN NORVIK

Følg Demokraten på Facebook!

Mer fra Dagsavisen