Nyheter

– Valentine er en drøm som gikk i oppfyllelse!

1. Isegran Sjø Speidergruppe har oppgradert båtparken og er nå i besittelse av Norges største speiderseilskute. – Det er trist at vi må selge Kyrre, men dette var en sjanse vi ikke kunne gå glipp av, sier Eirik Veland Gjeldnes.

10 år etter at skonnerten Valentine ble solgt ut av kommunen, seiler hun igjen i Glomma.

– Valentine var på mange måter grunnsteinen for det maritime miljøet her ute på Isegran, sier Øystein Nordby.

Da skonnerten kom for salg i vinter, var det ingen tvil om hvem som gjerne ville kjøpe den.

– Det er her hun hører hjemme, sier Nordby.

Les også: Hvaler musikkforening spiller opp i to etasjer

Kjærkomment gjensyn

Etter at Valentine ble lagt til kai på Isegran, er det mange som har stoppet opp og bemerket at hun har kommet hjem igjen.

– På slutten av 90-tallet ble skuta restaurert nettopp her på Isegran. Det har gått med utallige dugnadstimer, og detaljnivået er helt fantastisk. Mange har lagt inn tid for å bygge henne, sier Nordby.

Arbeidet med skuta ga grunnlaget for opprettelsen av Maritime Center Fredrikstad, og har bidratt stort til det maritime miljøet som er på øya i dag. Skuta kan derfor sies å ha hatt svært stor betydning på byens maritime kulturhistorie.

Nå skal Valentine få jobbe sammen med speidergruppa som ambassadør for skutebyen.

Les også: Dette blir Norges lengste flytende 17. mai-tog

Foreningen Valentine

Ei skute av denne størrelsen koster. Men de fikk henne «billig» ettersom de bruker henne til barne- og ungdomsarbeid.

– Vi måtte ut med en million kroner. Det er hun verd! Foreningen Valentine skal drifte og vedlikeholde båten sammen med speiderne. Der ønsker vi oss flere medlemmer, så man må ikke nøle med å ta kontakt hvis man er interessert i gamle båter, sier kaptein Eirik Veland Gjeldnes.

Det trengs ingen forkunnskaper for å bli medlem i foreningen.

– I tillegg til sjøspeiderturer vil det også bli noen foreningsturer som foreningens medlemmer kan delta på. Ellers ønsker vi at flest mulig barn og unge får oppleve det å seile på en slik skute, og vi vil derfor jobbe for at disse også får mulighet til å seile med Valentine.

Les også: Valentine er ikke lenger folkets skute

Endelig i mål

Selv om hjemkomsten til Valentine betyr mye for Fredrikstads båtmiljø, betyr den kanskje enda mer for speidergruppa.

– Det betyr enormt mye for oss! Vi forsto jo under Tall Ships at vi bør ha en større båt hvis vi vil være med på den type seilaser, sier kaptein Gjeldnes, som var fjorårets yngste kaptein på The Tall Ships Races.

– Det blir gøy å dra på seilaser til sommeren, sier Johanne Pagander (15), som nylig ble med i speidergruppa.

– Jeg gleder meg mest til overnattingsturene. Å være med mange andre, og ha det gøy, sier hun.

– Ved å få denne båten, kjenner vi at vi har nådd et stort mål. Vi kan vokse som speidergruppe, og gjøre det vi hadde som mål å gjøre, sier Nordby

– Hva skjer med Kyrre nå?

– Selv om vi har hatt mange fine år, og mange fine seilaser med Kyrre, må vi dessverre selge den nå. Det er trist, men dette var en sjanse vi ikke kunne gå glipp av, sier kaptein Gjeldnes.

Valentine ble bygget i 1942, og angivelig senket under krigen for å hindre tyskerne i å få tak i henne. Etter krigen ble den hevet, og ferdigstilt som fiskefartøy.

Fra begynnelsen av 1990-tallet til omkring år 2000 ble seilskuta totalrestaurert, og bygget om til seilskute. Men på starten av 2000-tallet ble båten allikevel solgt ut av Fredrikstad, og seilte både i Haugesund og Stavanger.

FAKTA - VALENTINE AV FREDRIKSTAD

* Bygget i Kristiansand i 1942

* Rigg: Gaffelskonnert

* Høyde: 23 meter

* Lengde: 21 meter / 70 fot

* Bredde: 5 meter / 16 fot

* Dypgående: 2.7 meter

* Motorfabrikat: Scania

* Motorstørrelse: 250 hk

* Antall seil: 9

* Brutto tonnasje: 40 tonn

* Hovedbidragsytere ved hjemkjøp av Valentine har vært Andersen og Mørck Holding AS, Fredrikstad Innovasjonspark AS og Uger fabrikker AS. I tillegg har blanet annet Fredrikstad kommune, Øyrådet på Isegran og Solid gruppen bidratt.

Mer fra Dagsavisen