Sosiale medieselskaper gir annonsører en urettferdig fordel gjennom å spre målrettede, villedende budskap, mener Dorsey.
We’ve made the decision to stop all political advertising on Twitter globally. We believe political message reach should be earned, not bought. Why? A few reasons…🧵
— jack (@jack) October 30, 2019
Facebook har vært i hardt vær siden selskapet tidligere i oktober opplyste at de ikke kommer til å faktasjekke innlegg fra politikere eller deres valgkampapparat. Kritikere har påpekt at det gir politikere grønt lys til å lyve.
Facebook-sjef Mark Zuckerberg sa i en høring i Kongressen forrige uke at politikere har rett til ytringsfrihet på Facebook. Også løgner, skriver New York Times.
Joe Biden forsøkte å fjerne en falsk Facebook-kampanje mot han, fra Trump-leiren, skriver New York Times.
Mesteparten av pengene som brukes på politisk reklame i USA, går til TV-stasjonene. Twitters nye retningslinjer vil gjelde globalt og trer i kraft fra 22. november. (NTB)