Fredrikstad

TURTIPS: Steinhoggernes sumpskog

Bare noen minutters biltur fra Gamlebyen i Fredrikstad, skjuler en perle seg i skjærgården. Her kan du betrakte verden i vid vinkel.

Bilde 1 av 3

Østfolds skoger, fjell og kyst er en delvis uåpnet skattkiste, mener turgåer og forfatter Linken Raeng, som gjerne deler sine oppdagelser. Hun vil i høst dele fem turer fra sine to bøker samt fem nye turdestinasjoner med Dagsavisen Østfolds lesere hver torsdag. Dagens tur er hentet fra boka "Turperler i Østfold og Bohuslän".

Les også: Oldtidsminner i Europa-toppen
Les også: Engelske følelser i Halden
Les også: Linken gir deg turtips fra Østfold gjennom høsten

Her ute skjermer ingenting for sola. Pernestangen har rester etter steinhoggernes virksomhet og en spennende «sumpskog».

Vi følger grusveien fra parkeringen gjennom en kulturskog i ulike stadier og passerer et skytefelt. Ved speiderhytta går veien over i en smal sti gjennom en lyslett løvskog like innenfor takrørbeltet. Trærnes røtter gjør skogbunnen ujevn og fjærende. Lav i vakre sjatteringer snirkler seg bortover fjellet. Klarrøde nyper smiler skjelmsk fra lune plasser ved stien. Vi kan høre lydene fra det rike fuglelivet litt lenger ute, der store kolonier av skarv har tilhold. Høyt på himmelen over oss dukker det plutselig opp en imponerende rovfugl.

Industri fra to tider

Vi rusler helt ut på odden og betrakter verden i vid vinkel. Herfra ser vi inn i Neskilen, utover mot Hvaler-øyene, innover i Gansrødbukta og over til Øra.

I fordypninger i fjellet ligger det noen tilskårne steinblokker; rester etter steinhoggervirksomheten som en gang pågikk her ute. Det er rart å gå tur blant restene etter gamle dagers industri mens man ser over mot vest og «pipeindustrien» der.

Rik natur

Solskinn drysser ned over landskapet idet vi går inn- og vestover langs fjellet. Små furuer, einer og mose klamrer seg fast i bergsprekkene, mens fargesterk lyng og krekling utfordrer naturkreftene i søkk nærmere sjøen. En tue med strandnellik strutter av livslyst i en liten fordypning i svaberget.

Vi ser innover mot Gansrødbukta, der en skog av takrør duver i vannet. Snart møter vi på Kyststien, som vi følger tilbake mot utgangspunktet. Vi går innover fjellet, oppover i den glisne furuskogen og deretter inn i en frodigere skog. Etter hvert blir stien til en bredere grusvei, som munner ut ved skytebanen i bukta.

God tur!

TURFAKTA

* 3,5 kilometer.
* En fin tur for hele familien – egnet for barnevogn fram til speiderhytta. Fiskemuligheter. Det er flere løyper av ulik lengde i området. Kart over dem finnes ved parkeringen. For den som ønsker å gå litt lenger, kan turen lett kombineres med en tur østover fra parkeringen, til fugletårnet på Øra.
* Veibeskrivelse: Kjør mot Gamlebyen i Fredrikstad og ta til venstre ved Kongstenhallen. I neste veikryss tar du til høyre, deretter tar du første vei til venstre mot Torsnes. Kjør gjennom boligstrøket og ta til høyre i første kryss (ved Oldenborg). Følg denne veien utover, hold til venstre i «krysset» (midt i en sving). Snart kommer du fram til parkeringsplassen ved skytebanen.
* Turen begynner med å gå forbi huset på parkeringen og følge grusveien mot nordøst.

For flere turforslag, se turperler.wordpress.com.