Nyheter

Til sommeren seiler gamle «Hvaler» igjen

20 år på overtid har denne forsamlingen et oppriktig håp om at 2020 blir året da M/B «Hvaler» igjen skal skjære bølgene i lokalt farvann.

Bilde 1 av 7

Av Arne Børresen

– Alt ligger til rette for at vi kaster loss til sommeren. Nå er også innredningsarbeidet snart ved veis ende, forteller leder Knut Alnæs i "Stiftelsen D/S Hvaler" til Demokraten.

Det hamres, snekres og pusses for fullt på det 127 år gamle legendariske fartøyet om dagen. Så langt er 150.000 dugnadstimer lagt ned og mer enn 25 millioner kroner brukt på båten, som knyttet øyriket Hvaler og kjøpstaden Fredrikstad sammen fra 1892 til 1978.

Eksperthjelp fra Hardanger

Men nå har altså entusiastene hav i sikte etter å ha drevet med restaurering siden 1993.

– En omfattende jobb med å innrede båten på ny går mot slutten. Vi har hatt fantastisk hjelp fra Hardanger Fartøyvernsenter, som har forsynt oss med båtbyggere som kan dette med å bygge tre mot stål, forteller stiftelseslederen og viser fram det vakre innredningsarbeidet som er gjort i aktersalongen.

FAGFOLK FRA VEST: Morten Hesthammer, tidligere leder i Norsk Fartøyvernforening og til daglig båtbygger ved Hardanger Fartøyvernsenter, forbereder for dørmontering forut i M/B Hvalers overbygg.

FAGFOLK FRA VEST: Morten Hesthammer, tidligere leder i Norsk Fartøyvernforening og til daglig båtbygger ved Hardanger Fartøyvernsenter, forbereder for dørmontering forut i M/B Hvalers overbygg. FOTO: ERIK WIGGO LARSEN

– Blir det også en innvendig tro kopi av M/B Hvaler slik den så ut etter den store ombyggingen i 1948?

– Tro kopi er nok drøyt å si. Men så nær opp til virkeligheten som er mulig å få til er nok mer dekkende. Når du bygger opp en båt nærmest fra bunnen av blir resultatet gjerne en ny og annerledes båt. Men her har vi nok gjenskapt fartøyet slik det så ut da «Hvaler» fikk skiftet motor fra damp til diesel, og hvor man samtidig gjorde en del andre estetiske forandringer. Medlemmene i Hvaler Menighet, som har en del eldre mennesker i sine rekker, syntes i hvert fall vi hadde truffet blink da de var på besøk hos oss for en tid tilbake. De gjenkjente godt både møblementet og de klassiske takene med tredragere og så videre, forteller Alnæs stolt.

93-åring bidro med 600.000

Seks millioner kroner har stiftelsen betalt for å bringe innredningen tilbake til år 1948. Men investeringene stopper ikke der før skuta er seilingsklar:

GA BORT 600.000: Pensjonert sjømann John Eugen Arnesen har stor respekt for jobben de mange frivillige utfører ombord på M/B Hvaler. 93-åringen skjenket prosjektet likeså godt 600.000 kroner for en tid tilbake.

GA BORT 600.000: Pensjonert sjømann John Eugen Arnesen har stor respekt for jobben de mange frivillige utfører ombord på M/B Hvaler. 93-åringen skjenket prosjektet likeså godt 600.000 kroner for en tid tilbake. FOTO: PRIVAT

– Vi må også bruke en drøy million på sikkerhets-, navigasjons- og kommunikasjonsutstyr. Konkret må vi anskaffe nye redningsflåter, som koster 40-50.000 kroner stykket. Men heldigvis har vi mange gode sponsorer fra næringslivet, som hjelper oss underveis. En av de største bidragsyterne er dog en privatperson, i John Eugen Arnesen (93) fra Rolvsøy, som har gitt oss hele 600.000 kroner, forteller en henrykt Alnæs til nikkende og jublende blikk fra det engasjerte dugnadskorpset.

Bortimot 30 millioner kroner vil gå med totalt før byggenummer 27 levert fra Fredriksstad Mekaniske Verksted igjen er intakt. Da er ikke dugnadstimene tatt med i regnestykket.

Siste reise i 1976

– Selvfølgelig har dette kostet langt mer enn noen kunne forutsi da restaureringen ble påbegynt for 26 år siden. Men ikke desto mindre tror vi befolkningen i Fredrikstad og på Hvaler, som husker båten fra sine aktive dager, har noe å fortelle sine etterkommere når vi igjen tøffer ut fjorden. Dette er jo en flytende institusjon, som har veldig mange minner og historier knyttet til seg, påpeker Per-Arild Andersen, en av dugnadsildsjelene som har vært tilknyttet restaureringen i en årrekke.

Saken fortsetter under bildet

Drøyt 35 entusiaster er engasjert i Hvaler-prosjektet. Her får blant andre Alice Grønneberg seg litt lunsj.

Drøyt 35 entusiaster er engasjert i Hvaler-prosjektet. Her får blant andre Alice Grønneberg seg litt lunsj. FOTO: ERIK WIGGO LARSEN

Det var i 1976 at M/B Hvaler gjorde sin aller siste tur som rutebåt mellom Hvaler og Fredrikstad. Den absolutt siste seilasen for egen maskin fant sted tre år senere.

Etter at Hvaler Båt- og Fergeselskap kvittet seg med skuta i 1979, hadde den et flere år langt opplag ved Jernbanebrygga før Einar Olsen overtok som eier på midten av 1980-tallet.

FMV, Engelsviken, Seut og Isegran

Olsen satte i gang et stort restaureringsprosjekt etter å ha fått løftet båten på land på FMV-området. Han solgte imidlertid klenodiet videre til Stiftelsen D/S Hvaler, som i sin tur fortsatte renoveringen i Seut Mekaniske Verksteds gamle lokaler ved innfartsåra.

Da bygningene skulle rives for å gi plass til den nye firefeltsveien, ble M/B Hvaler flyttet videre sjøveien til Isegran etter noen måneders stopp på Engelsviken Slipp, hvor det ble utført motorarbeider om bord.

Mer fra Dagsavisen