Nyheter

Taper millioner på flyplassen

Moss lufthavn Rygge koster eierne millioner av kroner i året, så lenge den står brakk. Det kan ikke fortsette lenge for eierne, som allerede er sterkt berørt av koronapandemien.

Bilde 1 av 2

I forrige uke åpnet Moss kommune en koronastasjon på Moss lufthavn Rygge. Det gir eierne, Rygge Sivile Lufthavn (RSL), inntekter, men langt på nær nok til å dekke alle utgiftene knyttet til å eie og vedlikeholde flyplassen, som har vært nedlagt siden 2016. I 2018 hadde RSL et underskudd på over 18 millioner kroner, ifølge tall fra Brønnøysundregisteret.

Så lenge RSL ikke får gjenåpnet flyplassen, er Moss lufthavn Rygge et tapsprosjekt for investeringsselskapet Jotunfjell Partners.

– Ja, det er det, bekrefter Espen Ettre, talsperson for RSL.

– Så lenge vi ikke får åpnet eller omdisponert flyplassen, får vi ikke dette til å gå rundt, legger han til.

Hvor lenge kan dette fortsette?

– Det er vanskelig å svare på. Det kan ikke være veldig mange år, men det er ingen umiddelbar krise, svarer han.

Moderselskapet blør penger

Den pågående koronapandemien har satt planene om å gjenåpne flyplassen på vent for eierne. Pandemien går også utover moderselskapet, Jotunfjell Partners.

De eier en rekke selskaper foruten RSL, deriblant Airport Retail Group AS, som driver flere taxfreebutikker. De er for tiden sterkt berørt av koronapandemien.

– Akkurat nå er det slik at konsernet ikke tjener nok penger andre steder. I stedet taper man penger. Dette er den store utfordringen nå, sier Ettre.

LES OGSÅ: «Det er ikke bedre for miljøet at vi kjører bil 1-2 timer ekstra til Gardermoen»

Vurderer andre løsninger enn gjenåpning

Som Dagsavisen Moss Dagblad skrev tidligere i år, vurderer RSL å selge flyplassen. Foreløpig vil ikke Ettre kommentere hvorvidt de har funnet noen aktuelle kjøpere.

– Det vil jeg ikke kommentere, men jeg vet at noen har vist interesse, sier han.

– Søker dere aktiv etter nye eiere?

– Vi ser på andre muligheter enn gjenåpning for tiden, men vi har ikke noe konkret foreløpig. Vi har is i magen, svarer han.

Vrient salgsobjekt

En av utfordringene for selskapet er at terminalbygget er regulert for flyplassdrift og at det ikke er noen politisk vilje til å endre dette. Det gjør bygget mindre attraktivt på markedet, ifølge Ettre.

– Det er forbundet en stor risiko ved å kjøpe dette bygget, hvis det ikke kommer positive signaler om at det vil være mulig å omdisponere det, sier han.

Rygge Airport er et selskap som har uttrykt sterk interesse for å overta flyplassen. De ønsker dog en løsning der de ikke kjøper det direkte av dagens eiere. I stedet vil de at Forsvaret benytter seg av en forkjøpsrett, for å så selge det videre til dem. Dette er en løsning som foreløpig ikke har ført fram.

LES OGSÅ: «Det uaktuelt å svekke finansieringen til norske flyplasser»

---

Moss Lufthavn Rygge

  • ▪ Den sivile flyplassen, som ble drevet av Rygge Sivile Lufthavn (RSL), måtte legge ned driften 1. november 2016.
  • ▪ Årsaken var at Ryanair valgte å si opp sin baseflyavtale.
  • ▪ Dette hevdet de selv var på grunn av den mye omdiskuterte flypassasjeravgiften.
  • ▪ I ettertid har flere aktører, blant annet Rygge Airport og Jotunfjell Partners, vurdert mulighetene for å starte opp sivil flyplassdrift der igjen.
  • ▪ Sistnevnte selskap overtok RSL og tilhørende infrastruktur, inkludert terminalbygget, i 2017.
  • ▪ Siden da har de prøvd å få til en gjenåpning, så langt uten å lykkes.
  • ▪ Målet har hele tiden vært å få til nok avtaler med flyselskaper som gir dem et stort nok passasjergrunnlag til å satse på en gjenåpning.
  • ▪ Nå har koronaviruset skapt så mye usikkerhet i flymarkedet, at de ikke lenger ser på det som realistisk med en gjenåpning før i 2024.

---

Mer fra Dagsavisen