Nyheter

Sundby vil selge «Skjærhalden»

Byens siste operative passasjerbåt, M/S Skjærhalden, kan om kort tid havne på svenske hender. – Vi føler oss uønsket her av kommunen, sier eieren Thor Sundbye.

En æra i sjøfartsbyen Fredrikstad kan være over dersom det tradisjonsrike fartøyet som ble bygget ved Glommen Mekaniske Verksted i 1948 flagger ut. Årsaken til at Sundbye nå jobber med å få solgt båten er denne:

– Frode Samuelsen (sjefen for parkeringsseksjonen og utleieansvarlig for kaiene journ.anm.) i Fredrikstad kommune ønsker at jeg skal flytte båten nordover – til Trosvikstranda. Men jeg vil ikke flytte båten ut av sentrum, og i hvertfall ikke til et sted hvor byens løse fugler holder til. Da kan jeg likeså godt selge båten. Og det er det jeg jobber med nå. Jeg har konkret tre interessenter på den svenske vestkysten som gjerne vil kjøpe, forteller Sundbye til Demokraten.

– Hva er bakgrunnen for at dere ikke lenger får ligge utenfor det gamle Blomstertorvet?

– Samuelsen synes at det er for liten aktivitet på båten. «Den bare ligger der», sier han. Derfor vil han ha oss bort til området ved tidligere Rema. Men jeg mener årsaken til at vi ikke seiler for tida er helt opplagt – nemlig koronapandemien. Det ligger jo passasjerskip til kais i alle havner langs hele norskekysten! Jeg jobber jo selv som maskinsjef i Color Line. Vi har ikke gått en eneste tur fra Strømstad til Sandefjord på seks måneder, poengterer den erfarne sjømannen, og legger til:

– Slik reglene for skjenking ombord under landligge er blitt – det vil si at hele bemanningen nå må være utstyrt med sertifikater – så er heller ikke dette noe alternativ for oss på Skjærhalden. Båten har absolutt alt av redningsutstyr og mer til, men vi får ikke økonomien til å gå opp når ansatte-utgiftene blir skyhøye, forklarer Thor Sundbye, som forteller at bruene også vil komme til å bli en utfordring dersom båten må flyttes til Trosvikstranda.

– Skal båten ligge mellom gangbrua og Værste-brua, kommer vi verken ut eller inn uten bru-løft. Vi går akkurat klar av den gamle Kråkerøy-brua etter at mastehøyden ble tilpasset for en del år siden.

Les også: Uviss framtid for snart 150 år gamle Torbjørnskjær fyr (+)

– Ingen følelser for Skjærhalden

Parkeringssjef Frode Samuelsen bekrefter at han oppsøkte Skjærhalden-eieren på brygga i april:

– Det er riktig at jeg påpekte at jeg syntes det var liten aktivitet ombord og at jeg sa at båten derfor burde ligge et annet sted – for eksempel på Trosvikstranda. Men jeg har ikke gitt noen ordre om dette. Han har fast plass på Blomstertorvet ut året. Så får vi se hva vi gjøre etter nyttår, opplyser Samuelsen.

– Sundbye betaler 25.000 i året uten strøm i kai-leie til kommunen. Står det noe i kontrakten om at det skal være liten eller stor aktivitet ombord?

– Nei, det gjør det nok ikke. Men det må likevel være fritt opp til oss å treffe de beste valgene. En båt som knapt er i bruk kan like godt ligge et annet sted.

Alle som ligger til kai i sentrum må behandles likt, presiserer parkerings- og bryggesjefen. Dermed er M/S Skjærhaldens lange historie av liten betydning. At båten også er hjem for næringsvirksomhet som er hardt rammet av koronakrisen, spiller liten rolle i denne sammenheng.

– Jeg har ingen spesielle følelser for Skjærhalden. For meg er det viktig å behandle alle likt enten man eier en privatbåt eller driver med næring. Der jo ingen forskjell på det. Men jeg skal ta et nytt møte med eieren i løpet av oktober så får vi snakke nærmere om saken da, sier parkerings- og bryggesjefen (bildet).

parkeringssjef Frode Samuelsen

Parkeringssjef Frode Samuelsen i Fredrikstad kommune. (Arkivfoto: Emmeline Løken)

Les også: Håp for veteranbåten «Færgebaad No III» tilbake på elva – som seilende Fredrikstad-historie (+)

Støtter Samuelsen

Ordfører Jon-Ivar Nygård (Ap) støtter langt på vei Frode Samuelsen syn:

– Jeg ser forsåvidt poenget med å legge båten et annet sted dersom det ikke er aktivitet på båten. Skjærhalden ligger ved Blomstertorvet kun fordi skjenkebevillingen er knyttet til stedet, påpeker ordføreren.

– Sundbye har ingen ønsker om å bli liggende på Trosvikstranda mellom to bruer han er avhengig av å få løftet opp. Hva mener du om det?

– Det er forhold ikke jeg kjenner til. Jeg sier jo heller ikke at Trosvikstranda nødvendigvis bør være en ny plassering. Jeg sier bare at jeg har forståelse for dette med liten aktivitet.

– Et kjempetap for byen

– Med tanke på at M/S Skjærhalden har preget bybildet i mer enn 70 år synes jeg kommunen har en svært arrogant holdning til båtens eier. Det virker som om de ikke er opptatt av å finne løsninger i det hele tatt, men at han heller skal få lide av pandemien, sier Frp-politiker Eva Kristin Andersen (bildet).

eva kristin andersen oslo 2

Hun og Leif Eriksen har det siste halvåret hatt en løpende kontakt med Skjærhalden-eieren Thor Sundbye.

– I vårt parti har vi i alle år vært positive til denne flotte båten som så mange pensjonistforeninger og andre foreninger har kunne nyte godt av når det ikke er korona. Den representerer et veldig viktig tilbud for mennesker som har ønske om å komme seg ut i skjærgården, sier den tidligere ordføreren til Demokraten.

– Hvis Sundbye nå selger Skjærhalden til Sverige, hva tenker du om det?

– Et kjempetap for byen! Båten er den siste i sitt slag i Fredrikstad, derfor må vi også gjøre alt for at den blir her, sier Andersen og sikter til de mange passasjerfartøyene som trafikerte Hvaler og Strömstad gjennom hele 1900-tallet, men som nå er borte.

Følg Demokraten på Facebook og Instagram!

Mer fra Dagsavisen