Nyheter

– Styr unna Wizz Air!

LOs Vidar Schei er kritisk til det ungarske lavprisselskapet.

Av Arne Børresen

– Enhver tillitsvalgt som forstår sitt eget oppdrag må også forstå at bruk av Wizz Air er undergraving av norske arbeidsplasser, hevder den lokale LO-lederen Vidar Schei og lederen for Industri og Energis fagforening ved Kronos Titan, Per Øistein Kivijärvi.

Bakgrunnen er at Wizz Air-sjefen Jozef Varadi sist uke kunngjorde at det ungarske flyselskapet skal være en bedrift uten fagforeninger og tariffavtaler.

Les også: Tror Wizz Airs etablering på Gardermoen kan slå positivt ut for Moss lufthavn Rygge (+)

– Lav pris er lik lave lønninger

– Jeg er enig med vår forbundsleder Frode Alfheim som forbyr de ansatte i forbundet å fly med Wizz Air. Det er et sterkt og riktig signal som viser at vi i Industri og Energi ikke kan akseptere en undergraving av både arbeidsplassene og det flotte trepartssamarbeidet vi har her i Norge. Men vi i Industri og Energi lokalt har ingen ansatte – vi har bare medlemmer. Å nedlegge forbud overfor de 1000 medlemmene vi har her lokalt har vi nok ingen muligheter til, sier Per Øistein Kivijärvi til Demokraten.

LO-lederen i Fredrikstad, Vidar Schei, er enig med både Alfheim og Kivijärvi:

– Jeg regner med at de fleste tillitsvalgte her i landet vil styre unna Wizz Air. Folk som forstår hvilket oppdrag en fagorganisasjon har, skjønner også at det vil være helt feil å bruke et selskap som tilsynelatende reklamerer med at de ikke ønsker fagforeninger og tariffavtaler. Wizz Air sier med dette indirekte at de ikke vil ha samme lønnsutvikling som vi har og er heller ikke interessert i å kjempe for de faglige rettighetene, hevder Schei.

– Blilr Wizz Air en kopi av Ryan Airs norske historie tror du?

– Det kan se sånn ut. Nå har Ryan Air siden starten i Norge sluttet å forby fagorganisering, men lønnsnivåene for de ansatte er fortsatt svært lave. Det er jo nettopp lave lønninger som gir slike selskaper muligheten til å tilby lavpris på flybillettene. Betaler du nesten ingenting for å fly, reflekterer dette også lønnsbetingelsene på innsiden av selskapet, påpeker Vidar Schei, som selv er en konsekvent SAS-kunde når han skal opp i lufta:

– I SAS vet vi at det er ordnede lønns- og arbeidsvilkår i tråd med hva partene har blitt enige om i forhandlingene. Men jeg vil jo si på generelt grunnlag at det aldri har vært så billig å fly noen gang – og dette gjelder når SAS har sine tilbud også, synes lederen for de rundt 14.000 fagorganiserte arbeidstakerne i Fredrikstad-distriktet.

– Hva tenker du om at SAS og Norwegian, som nå kjemper hardt for å overleve, får en ny konkurrent midt i korona-krisen?

– Jeg er forsåvidt ikke imot konkurranse. Men konkurranse må skje på like vilkår. Operatører som vil inn på det norske markedet, uansett hva de måtte drive med, må forholde seg til kjørereglene vi har i norsk arbeidsliv og som er tuftet på det mye omtalte trepartssamarbeidet, understreker Vidar Schei.

Vil ikke utnytte sine ansatte

Ifølge VG skal Wizz Air-sjefen Jozef Varadi tydelig ha understreket på en pressekonferanse sist uke at flyselskapet ikke vil utnytte sine ansatte. Det er ifølge Varadi også en god dialog innad i selskapet mellom arbeidsgiverne og de ansatte - det skal bare ikke eksistere tariffavtaler og fagforeninger i bedriften.

– Det er mulig han slipper unna med det i andre land, men i Norge er det totalt uakseptabelt, understreker forbundslederen i Industri og Energi, Frode Alfheim overfor VG.

Les også: Trenger du sovepose, hengekøye, ski eller skøyter, men har ikke tatt deg råd til å kjøpe utstyret? (+) 

Mer fra Dagsavisen