Nyheter

Stenger dørene i Fredrikstad og på Alnabru – satser 22 millioner på nytt bygg i Råde

– En perfekt beliggenhet for oss, sier daglig leder Oddbjørn Granli i Norges største firma for reparasjoner av aluminiumsfelger.

Bilde 1 av 4

Selskapet har hatt en Oslo-avdeling i tillegg til hovedkontoret på Lisleby. Nå samler Felgteknikk hele virksomheten i nytt salgs- og produksjonsanlegg på Åkebergmosen i Råde, med planlagt åpning 1. oktober.

Sentral plassering

Det nye anlegget er på 1.200 kvadratmeter og er kostnadsberegnet til 22 millioner kroner. Daglig leder Oddbjørn Granli mener beliggenheten i Råde er perfekt for firmaets ekspansive satsing.

– Vi vurderte ulike tomtealternativer fra Ski til Fredrikstad, men valgte å satse her i Råde. En fantastisk infrastruktur og sentral plassering rett ved E6 passet oss glimrende. I byggeprosessen må jeg også gi honnør til Råde kommune for en god dialog.

(Saken fortsetter under bildet)

Høye reoler er på plass for lagring av dekk tilhørende felger som er til reparasjon.  – På sikt vil vi ha en kapasitet til å reparere ca. 20.000 felger i året, sier Granli.

Høye reoler er på plass for lagring av dekk tilhørende felger som er til reparasjon.  – På sikt vil vi ha en kapasitet til å reparere ca. 20.000 felger i året, sier Granli. Foto: Tomm Pentz Pedersen

Større felger og mindre gummi

Kjernevirksomheten til selskapet, som eier Scott Burns-Thomson startet i 2012, er reparasjoner av aluminiumsfelger.

– Vi har kunder fra hele landet. Aluminiumsfelger er utsatt for skader etter kantkjøring eller hull i veibanen, og både bilfirmaer og privatpersoner tar kontakt. Felgene har blitt større og gummien mindre, det betyr større sjanse for skade på felgen. Nye felger er dyre, derfor tar flere og flere kontakt med oss nå, smiler Granli.

– Reparasjoner og salg av felger og dekk er hovedsatsingen, men med gode ekspansjonsmuligheter her på Åkebergmosen kommer vi etter hvert til å satse på tilleggstjenester som naturlig hører til i vår bransje.

Les også: Ordfører René Rafshol: – Vi har flere visjoner for Råde  

Felger inn i luka

1.000 kvadratmeter i det nye bygget skal benyttes til produksjon og det satses på moderne strømlinjeformet teknologi, hvor kunnskapen er hentet fra England. Daglig leder Oddbjørn Grandal smiler lurt når vi ber ham forklare rehabiliteringsprosessen rundt ødelagte felger.

– Hvordan vi jobber ønsker jeg ikke å gå detaljert inn på. Det som er sikkert er at det nye bygget er oppført, og kommer til å driftes, i tråd med alle lover, forskrifter og regler – rett og slett et hypermoderne produksjonslokale.

En fiffig løsning for privatkunder som kommer til anlegget med felgreparasjoner er levering av felgene. Utvendig kundemottak blir under tak og gjennom en luke i veggen sender man felgene inn på et rullebånd før kunden går inn i ekspedisjonen og sammen med kundemottaker vurderer hva som bør gjøres. Deretter ruller felgene inn i produksjonen.

(Saken fortsetter under bildet)

Med avanserte produksjons-maskiner fra England tas nyvinninger i bruk hos Felgteknikk. Men noen ganger er ofte det enkle det beste. For at kundene skal slippe å dra med seg felger inn i kundemottaket skal det monteres en luke ved varemottaket – på rullebånd skal kundene sende felgene inn til vurdering, og videre til reparasjon.

Med avanserte produksjons-maskiner fra England tas nyvinninger i bruk hos Felgteknikk. Men noen ganger er ofte det enkle det beste. For at kundene skal slippe å dra med seg felger inn i kundemottaket skal det monteres en luke ved varemottaket – på rullebånd skal kundene sende felgene inn til vurdering, og videre til reparasjon. Foto: Tomm Pentz Pedersen

Les også: Håp for veteranbåten «Færgebaad No III» tilbake på elva – som seilende Fredrikstad-historie (+)

Ansetter flere

Felgteknikk omsetter for 13 millioner kroner. Daglig leder Oddbjørn Granli forteller om ekspansive budsjetter i årene framover.

– Vi tar sikte på å øke dagens stab fra 8 til 20-25 ansatte. Ved utgangen av 2025 tror vi omsetningen kommer til å ligge rundt 70 millioner kroner – og ha kapasitet til reparasjon av ca. 20.000 felger i året, avslutter han.

I oktober forlater Felgteknikk Norge de tidligere lokalene til Real Penselfabrikk på Lisleby.

I oktober forlater Felgteknikk Norge de tidligere lokalene til Real Penselfabrikk på Lisleby. Foto: Tomm Pentz Pedersen

Mer fra Dagsavisen