Nyheter

Straks rulleskiføre på Fredrikstad skiarena

I starten av neste uke kan du spenne på deg rulleskiene og teste asfalttraseen. Men offisiell åpning blir ikke før i mai neste år.

– Det er tre og et halvt år siden vi begynte, men det har også vært nødvendig for at det skal få satt seg. Vi har også trengt tid for å kunne løse prosjektet med det knappe budsjettet vi har sier Per Stenseth i Fredrikstad Skiklubb mens han viser Demokraten rundt i den 1,6 kilometer lange løypa.

Prosjektlederen for skiarenaen ved Veum fryder seg over synet av dampende asfalteringsutstyr og mannskaper fra Veidekke, som endelig er i gang med å klargjøre for rulleskiaktivitet i traseene som ble tatt i vinterbruk allerede i starten av 2018.

– Det er første sjikt de legger ut nå, og så skal det legges et nytt etter vinteren, i mai. Vi skal bruke høsten til å teste anlegget med tanke på dosering og bredder, blant annet. Så har vi mulighet til å justere, og det kan det hende det blir behov for før det legges et nytt lag, forklarer Stenseth.

###

Mannskapene fra Veidekke har solid erfaring med å asfaltere rulleskiløyper. Nå er de i full sving ved Fredrikstad Skiarena.

Tre traseer

Det betyr imidlertid ikke at det nye underlaget blir stående ubrukt. Torsdag 12. september arrangerer skiklubben kickoff, og allerede 22. september skal det arrangeres kretsrenn. Den offisielle åpningen blir først i mai neste år, når runde to med asfalt er på plass.

– Det første sjiktet holder i massevis til å kunne ta det i bruk allerede i høst, men for å få god varighet på det, så må det være to, utdyper Stenseth.

Da Demokraten besøkte anlegget torsdag formidag var omtrent halvparten av asfalten lagt, og i løpet av neste uke håper Stenseth det vil være mulig for folk å spenne på seg «sommerskiene» for en treningsøkt. De ulike traseene i løypa er utformet i samråd med Norges Skiforbund.

– Vi har jo tre vanskelighetsgrader – en rød, blå og grønn løype – for det er folk med forskjellig ferdighetsnivå som kommer til å holde på her. Skiforbundet var også veldig opptatt av at det skulle være teknisk utfordrende partier, slik at folk kan utvikle ferdighetene sine.

– Den røde er mest krevende, den blå løypa er mellomhard og den grønne er for nybegynnere. Når vi skal instruere barn og de som er helt ferske, bruker vi sletta, sier Stenseth.

Les også: Sommerbyens nye vinterstolthet

Solid dugnad

Hele skiarenaen har en prislapp på nærmere 15 millioner kroner, og er blant annet finansiert av spillemidler, forsikrings- og sparebankstiftelser, kommunen, og lokalt næringsliv – spesielt anleggsbransjen i byen med Roar Steen Edvardsen i spissen.

I tillegg har frivillige ildsjeler lagt ned utallige dugnadstimer, slik at den totale verdien på anlegget langt overstiger denne summen.

– Det har blitt gjort en formidabel innsats fra alle som har hjulpet til de siste årene, skryter Stenseth.

###

Løypa har tre ulike traseer, differenisert på vanskelighetsgrad. Neste uke kan Fredrikstad-folk spenne på seg rulleskiene og teste ferdighetene.

Helårsdrift

Ved siden av skiløypene består arenaen også av et lekeområde som brukes til aking og instruksjon i ferdigheter som svingteknikk, utforkjøring og fiskebein. I tillegg er det reist tre bygg på området – et lite teknisk hus, stall for snøkanonene og et utstyrslager med blant annet rulleski som barneidretten kan låne.

Når traseen er ferdig asfaltert, blir drømmen om et helårsanlegg oppnådd, og det vil også bli enklere å lage skispor på vinterstid.

– Vi trenger mindre snø når det er så slett som nå, fastslår Stenseth.

Venter med resten

Men fortsatt gjenstår det litt før skiarenaen er komplett og alle planer er gjennomført.

– Det er satt av plass til et garderobebygg, men det er et større prosjekt som vi er avhengig av mer støtte fra kommunen for å realisere. Vi prøver å få på plass en provisorisk toalettløsning i mellomtiden, forteller Stenseth.

I tillegg ønsker de å anlegge en større parkeringsplass, men må avvente prosessen rundt ny kommuneplan.

Mer fra Dagsavisen