Nyheter

Fredrikstad Ballklubb auksjonerer bort hele elitetroppen

For minimum 5.000 kroner kan man kjøpe seg inn som personlig sponsor for en av eliteserieklubbens spillere, og samtidig bidra med kjærkomne inntekter til byens topphåndballsatsing.

– Vi tenkte vi skulle være litt gærne og finne på noe nytt, sier styreleder Monique Blystad i Fredrikstad Ballklubb til Demokraten.

Mandag går startskuddet for håndballklubbens nysatsing, der alle klubbens 19 elitespillere er «salgsobjekter» i en auksjon som løper til onsdag 28. august.

– Åpent for alle

Ved å legge inn et minimumsbud på 5.000 kroner kan man bli personlig sponsor for en av spillerne. FBK frir til både firmaer og privatpersoner for å få inn kjærkomne kroner i klubbkassa.

– Auksjonen er åpen for hvem som helst, og privatpersoner kan også legge inn bud. De som byr mest får firmalogoen eller navnet sitt på ryggen til spillerens paradedress, man blir ropt opp sammen med spilleren på hjemmekamper, og man får to sesongkort, lokker Blystad.

Les også: Mener ny stilling vil gjøre FBK proffere

Vil ut av FFK-skyggen

Styrelederen håper stuntet skal bidra til at FBK trer litt ut av skyggen til de to klubbene som ofte havner foran dem i køen når det lokale næringslivet skal bidra økonomisk.

– Det er en stor skjevhet i sponsormarkedet her i byen, selv om vi selvfølgelig skjønner at fotball er mest populært. Vi er nummer tre etter FFK og Stjernen, men det er vi som ble nummer fem i eliteserien i fjor og skal spille europacup for andre året på rad i høst, poengterer Blystad.

– En annen ting, som er vel så viktig, er at dette vil bidra til å profilere både spillerne og klubben, legger hun til.

Les også: Nå er neste sesongs FBK-stall komplett (Demokraten+)

Drømmer om budkrig

Og Blystad legger ikke skjul på at hun håper å få inn en god del mer enn minstebudet. Derfor vil det hver dag fram til auksjonen avsluttes, i forbindelse med FBKs kick off-arrangement for årets sesong, bli publisert to daglige oppdateringer med budstatus på klubbens Facebook-side

– Alle spillerne skal også presentere seg selv i sosiale medier, for å selge seg inn til potensielle sponsorer og drive opp budene så mye som mulig, forteller hun.

Mer fra Dagsavisen