Sport

FBKs sponsorstunt ga over 300.000 kroner i klubbkassa

For andre år på rad har byens elitelag i håndball auksjonert bort samtlige spillere inn mot seriestart – og knuste totalsummen fra i fjor.

– Vi var litt spente i forkant med tanke på at det fortsatt er koronatid, og hvilken innvirkning det ville ha, så vi er strålende fornøyde med resultatet, fastslår FBK-styreleder Monique Blystad.

Etter suksessen med samme stunt i 2019, kjørte klubben en ny «Kjøp meg»-kampanje på tampen av årets sesongoppkjøring. Kampanjen går ut på at lokalt næringsliv og privatpersoner kan legge inn bud for å bli personlig sponsor til hver og en av spillerne – samt hovedtrener Eirik Haugdal, assistenttrener Magnus Andersen og lagleder Thomas Bråthen.

Les også: Tripper i startblokkene (Demokraten+)

– Det har vært en større belastning for både økonomien, spillerne og lagfølelsen enn vi hadde sett for oss, sier FBK-styreleder Monique Blystad om den midlertidige stengingen av Kongstenhallen.

Monique Blystad er storfornøyd med ny kampanjesuksess. FOTO: Hermund L. Kjernli

– Gir arbeidsro

Torsdag ble budrunden avsluttet, og fasit er at fjorårssummen ble behørig overgått.

– Vi har fått inn 305.000 kroner i år, mot rundt 240.000 i fjor, så det er en betydelig økning. Særlig med tanke på at det var færre spillere og støtteapparat det var mulig å legge inn bud på, sier Blystad.

Styrelederen er klar på at dette er penger som kommer svært godt med i en tid der andre inntektskilder er mer usikre.

– Det er veldig mye penger for en liten klubb med et lite budsjett. Det gir oss arbeidsro, og selv om jeg nesten ikke tør å si det høyt, føler jeg nå at vi er inne i en god flyt med tanke på både inntekter, spillerstall, trenerteam og nye hovedpartnere.

Hold deg oppdatert: Få nyhetsbrev fra Demokraten!

Ydmyk favoritt

Som i fjor, var det bakspiller Frida Kjuus Christiansen (24) som hanket inn det største beløpet. Hele 30.000 kroner la Borg-Bygg AS på bordet for å få navnet sitt på ryggen hennes under innmarsj på hjemmekamper. Hovedpersonen selv lar seg imidlertid heller ikke i år (+) vippe av pinnen av etterspørselen.

– Jeg vet ikke helt hva jeg skal si, men jeg tror det er tilfeldigheter, og jeg tenker ikke så mye over det. Om jeg hadde blitt solgt for 5.000 kroner og en annen for 40.000, hadde det vært helt greit. Det viktigste er uansett at vi får inn så mye til driften av klubben, som er helt supert og veldig gøy, sier 24-åringen.

Styreleder Monique Blystad er på sin side ikke overrasket over at nettopp Christiansen er mest ettertraktet i sponsormarkedet også i år.

– Jeg tror ikke det er tilfeldig. Frida er lokal, og har vært en del av laget lenge. I tillegg er hun utadvendt og byr på seg selv, som gjør at mange kjenner godt til henne, sier hun.

Les også: FBK skjenkes overskudd fra golfturnering: – Vi er evig takknemlige (Demokraten+)

Christiansen innrømmer at hun savner håndball-hverdagen i disse korona-tider. Her fra kampen mot Molde i november 2019.

Sponsor-favoritt Frida Kjuus Christiansen er mest opptatt av at pengene kommer hele klubben til gode. FOTO: Tommy Skauen

Tenker nytt

Ved siden av de drøyt 300.000 sponsorkronene som nå triller inn på FBK-kontoen, fikk klubben ifølge Fredriksstad Blad også inn 261.000 kroner på «Best sammen»-kampanjen tidligere i sommer. Her kunne bedrifter og privatpersoner gi 365 kroner for å få navnet sitt på en vegg som henges opp i Kongstenhallen.

– «Best sammen»-veggen skal være på plass til søndag, når vi ønsker velkommen til sesongens første hjemmekamp. Koronasituasjonen har tvunget oss til å tenke nytt for å få inn inntekter, og det har vi heldigvis lykkes godt med så langt, avslutter Blystad.

Les også: EM-tittel til Hvideberg etter lett spurtseier

Mer fra Dagsavisen