Sport

FBK har truffet blink med sponsorstunt

Bare to dager inn i «Vil du kjøpe meg?»-kampanjen har Ballklubben fått inn nesten 40.000 kroner mer enn de turte å håpe på. – Like gøy er det at vi virkelig har fått fram profilene og styrket merkevaren vår, sier FBK-styreleder Monique Blystad.

Bilde 1 av 2

Tirsdag denne uka lanserte Fredrikstad Ballklubb sin «Vil du kjøpe meg?»-kampanje (+), en auksjon der privatpersoner og bedrifter kan by på hver enkelt av de 19 spillerne i elitetroppen for å bli deres personlige sponsorer.

– Dette er skikkelig moro, og det beste med dette er at vi virkelig har fått fram profilene våre og klubben, styrket merkevaren vår og at dette stuntet har blitt en «snakkis», sier FBK-styreleder Monique Blystad til Demokraten.

Smadrer forventningene

Bare to dager etter kampanjestart har det blitt lagt inn bud på samtlige spillere, og totalsummen er tidlig torsdag ettermiddag oppe i nesten 130.000 kroner.

Minstebudet for å være med i auksjonen er på 5.000 kroner, men på flere av spillerne har det allerede kommet inn bud som langt overgår dette. Gulroten for de personlige sponsorene er at de får navnet sitt på ryggen til spillerens paradedress, de blir ropt opp sammen med spilleren ved hjemmekamper og de får to sesongkort.

– Vi hadde håpet at alle skulle få inn 5.000, og da hadde vi endt opp på 90.000 kroner. Så dette er godt over forventet, og like gøy er det at det har blitt så mye oppmerksomhet rundt kampanjen, selv om vi selvfølgelig trenger pengene også, sier Blystad.

Les også: Nå er FBK-stallen komplett (Demokraten+)

– Ingen intern konkurranse

Foreløpig er Frida Kjuus Christiansen den mest ettertraktede, med et stående bud på 20.000 kroner, etterfulgt av fire spillere det har blitt budt 10.000 kroner for.

Den 23 år gamle bakspilleren lar imidlertid ikke populariteten i sponsormarkedet gå til hodet på seg.

– Jeg tror det er veldig tilfeldig hvem som får inn mest, og det er absolutt ikke noen intern konkurranse mellom oss i laget. Pengene går til klubben som helhet, så vi drar alle mot det samme målet, sier Chistiansen beskjedent til Demokraten.

– Jo mer penger som kommer inn, jo bedre forutsetninger får vi for å gjøre det vi elsker. Det kan for eksempel bety at vi får en bedre reiserute til bortekamper nå som vi skal ut i Europa igjen, men også her hjemme, legger hun til.

frida kjuus christiansen

Les også: Mener ny stilling vil gjøre FBK proffere

Ringerunde

FBK-trener Eirik Haugdal fortalte onsdag til Fredriksstad Blad at kampanjen også har blitt et samtaleemne i det øvrige håndball-Norge, noe styrelederen fryder seg over.

– Det er gøy at vi kan bli satt på kartet også utenfor egen by, fastslår Monique Blystad.

Auksjonen løper fram til FBKs kick off-arrangement for årets sesong på City Scene onsdag 28. august, så det er fremdeles muligheter for å hive seg med i budrunden.

– Nå er forventningene skrudd opp, og vi kjører kampanjen helt ut. Jentene skal også ringe rundt til bedrifter for å høre om noen vil by over, så det blir spennende å se hvor dette ender, sier styrelederen.

– Men vi har allerede fått inn mye mer enn vi håpet på i utgangspunktet, så vi er uansett mer enn godt fornøyd, fortsetter hun.

Les også: Ble håndballtrener som 13-åring – til mammas frustrasjon (Demokraten+)

Åpen for gjentakelse

Hun håper samtidig at stuntet deres skal gi en mer langsiktig effekt opp mot det lokale sponsormarkedet.

– Ett av målene er at vi virkelig skal få fram at vi også er her, og vår jobb er å komme oss litt ut av skyggen til de andre store klubbene i byen vår.

– Jeg er åpen for å gjenta suksesser, så det kan godt hende dette blir en årlig greie, som vi også videreutvikler litt, sier Blystad.

Mer fra Dagsavisen