Slik løser de floken om barnepass når skolen stenges

Mange foreldre lurer på hvordan de skal organisere jobb og barnepass nå som skoler og barnehager stenger. På Nyskolen i Oslo har de tatt noen smarte grep.

Av: Yngvil Mortensen

Torsdag formiddag ble det klart at alle skoler og barnehager over hele landet stenger dørene for å begrense spredningen av koronaviruset

Rektor Sunniva Sandanger på Nyskolen i Oslo varslet foreldrene allerede for to uker siden. Da ba hun dem tenke igjennom hvordan de skal greie å organisere livene sine dersom skolen må stenge.

Torsdag, litt raskere enn Sandanger hadde håpet, så skjedde det. En av skolens elever er i hjemmekarantene grunnet mulig koronasmitte. Eleven hadde vært på skolen et par dager før familien oppdaget at det var risiko for at de var eksponert for koronasmitte. Da bestemte Sandanger seg for å stenge skolen i 14 dager.

– Vi tar ingen sjanser, sier Sunniva Sandanger, daglig leder og rektor, til FriFagbevegelse.

Foreldrene hjelper hverandre

Mange foreldre lurer på hvordan de da skal organisere hverdagen når barna er hjemme og de selv må jobbe.

Ved Nyskolen har foreldrene blitt nødt til å samarbeide.

Foreldrene tok oppfordringen om å hjelpe hverandre, og flere går sammen om å ta skift på dagtid.

«Jeg kan passe et barn ekstra», er en beskjed rektoren har fått fra foreldre.

Fra torsdag tidlig klokka 8.30 hadde Nyskolens 100 elever nettskole hjemme, med lærerne på skolen. Skolen har 60 elever på grunntrinnet og 40 elever på ungdomskole. Dette ble innført før kommunen oppfordret foreldre til å holde barna hjemme fra skole og barnehager.

– Vi er føre var. Vi har flere sårbare elever. Noen har foreldre som jobber i helsevesenet. Dette må ikke spres, sier Sandanger til FriFagbevegelse.

Skolen har ikke plass til å dele seg inn i seksjoner og barna har undervisning sammen uansett alder.

–Hjelpe til når det blir nødvendig

Rektoren sendte ut en e-post til elevenes foreldre der hun skrev:

«Vi håper at de fleste har venner, bekjente og familie som kan stille opp og hjelpe til når det blir nødvendig. For dem som eventuelt ikke har det, kan det ligge en løsning i å samarbeide med en annen familie på skolen. Det kan innebære at to «husholdninger» slår seg sammen og deler på ansvaret for barna, eller at en familie fungerer som «dagvakt» for et ekstra barn.»

Sunniva Sandanger skrev videre at det i et slikt «samarbeid er det selvfølgelig viktig at man ikke er for mange aktører, sånn at smittepresset blir minst mulig, men det kan også være fint å ha litt avlastning.»