Nyheter

Slik kjører du riktig på Ørebekk

– Vi skjønner at det er forvirrende, og tar tid å venne seg til, sier Morten Paul Gundersen, prosjekteringsleder i Statens vegvesenet, om kjøremønsteret på Ørebekk.

Bilde 1 av 3

På det offentlige veinettet i Norge finnes det til sammen 2.597 rundkjøringer, ifølge Vegdirektoratet. Den første rundkjøringen i innfartsåren til Fredrikstad på riksvei 110 ved Ørebekk er en spesiell konstruksjon, som krever ekstra aktsomhet og kunnskap om kjøring i rundkjøringer.

– Denne rundkjøringen har fire armer, men skiller seg ut ved at den har ett felt inn og to ut nordfra – og omvendt, to felt inn og ett felt ut sørfra, sier prosjekteringsleder i Statens vegvesenet Morten Paul Gundersen.

LES OGSÅ: Før var vi Østfoldinger. Hva er vi nå?

Når du kommer nordfra, og skal inn til Fredrikstad, skal du kjøre som om du er i en vanlig firefelts firearmet rundkjøring: Ligg til høyre på vei inn i rundkjøringen og i rundkjøringen. Du kan velge høyre eller venstre felt ut.ILLUSTRASJON: STATENS VEGVESEN

Komplisert kjøremønster

Hvert år er det mer enn 2000 ulykker i rundkjøringer her i landet, til en årlig kostnad på om lag 57 millioner kroner. For å unngå å bli en del av statistikken er det nyttig å vite hvilke regler som gjelder. Hovedreglene for rundkjøringer er at man har alltid vikeplikt fra venstre, at den som er inne i rundkjøringen har forkjørsrett, og at man gir signal når man skal ut av rundkjøringen. Dette gjelder også for rundkjøringen på Ørebekk.

– Men hvordan ligger man riktig inn i, gjennom og ut av rundkjøringen når man skal i retning Fredrikstad?

– Hvis du skal rett fram, skal du ligge helt til høyre inn mot, og gjennom rundkjøringen. Så velger du det feltet som er mest hensiktsmessig når du skal ut, og den som er ledig. Enten tar du direkte ut i det venstre feltet, eller så tar du ut i det høyre feltet, og bytter til det venstre etterpå. Hvis du skal til Gressvik, legger du deg i det høyre, som jo fører opp til trafikklokket og avkjøringen til Gressvik.

Skal du ned på butikkene på Ørebekk, skal du ligge innerst til venstre både inn mot rundkjøringen og gjennom den.

Når du kommer sørfra, fra Fredrikstad, skal du ligge i venstre fil selv om du skal rett fram videre på rv 110. Det høyre feltet skal kun brukes hvis du skal ned til høyre i første avkjøring.

Når du kommer sørfra, fra Fredrikstad, skal du ligge i venstre fil selv om du skal rett fram videre på rv 110. Det høyre feltet skal kun brukes hvis du skal ned til høyre i første avkjøring. FOTO: GRY CAT. WOLD

LES OGSÅ: Regjeringen gir 94 millioner til Seut–brua

Annerledes nordover

Når du kommer fra Fredrikstad og skal nordover, er det derimot to felt inn i rundkjøringen og ett felt ut.

– Vi skjønner at det er forvirrende, at du skal kjøre på én måte den ene veien, og på en annen måte den andre veien. Men det er enklere å kjøre nordover, for her er det både veimerking og god skilting. Her skal du ligge til venstre når du skal rett fram. Høyrefeltet fører ned til industriområdet på Ørebekk, sier Gundersen.

– Det bryter med «normalen», at man skal ligge til høyre når man skal rett fram?

– Ikke når det er to felt som går over til ett. Da er det min erfaring at høyre felt er reservert første avkjøring, for best trafikkflyt. Her er det også sånn at du ligger i venstre felt når du kommer fra undergangen, og skal mot Moss. Da er det forenklende at man fortsetter å ligge i venstre felt.

– Hva er de generelle bestemmelsene for tegngivning i slike rundkjøringer?

– Her er hovedregelen at man blinker ut av rundkjøringen. Det vil si at man blinker mot høyre der man skal ut. Hvis man skal til venstre, kan man blinke til venstre på vei inn i rundkjøringen for å være ekstra tydelig overfor medtrafikantene, sier Gundersen.

LES OGSÅ: Louise og Jan Georg var første syklister på den nyåpnede Seut-veien (Demokraten+)

Mer fra Dagsavisen