Nyheter

Sleipner retter blikket mot Øra

Mens det er liten eller ingen framgang i «Skuret-saken» på Gressvik, retter nå Sleipner-ledelsen sine øyne mot Øra. Barcos bygg er ett av lokalene som vurderes som ny base.

Bilde 1 av 4

– Jeg kan bekrefte at vi vurderer Barco som ett alternativ. Men vi jobber også med andre alternativer uten at jeg vil gå inn på navn foreløpig, sier mangeårig disponent og nå styremedlem i selskapet, Arne Skauen til Demokraten.

Saken fortsetter under bildet.

Sleipner

I hele 112 år har Sleipner hatt tilhold ved foten av Trosvikberget. Nå leter bedriftsledelsen etter nyere og mer hensiktsmessige lokaler. Foto: Dagfinn Kristiansen/arkiv

Flytter fra Holmen

Barco, som det siste året har flyttet mye av sin produksjon til Belgia, skal selge sin eiendom i Habornveien for 68 millioner kroner kommer det fram av en annonse på finn.no. I de seneste ukene har flere representanter fra Sleipner befart lokalene for å se om dette er lokalet som i framtida skal erstatte hovedkvarteret i Arne Svendsensgate på Holmen hvor den ærverdige bedriften, som totalt har 160 ansatte, har holdt til siden starten i 1908.

– Vi har foreløpig ikke konkludert med noe som helst, derfor er det heller ikke så mye å si ennå bortsett fra at vi må komme videre i letingen etter nye lokaler, sier Arne Skauen, som i 2017 var vertskap for statsminister Erna Solberg da hun kom til Fredrikstad for å høre om Sleipners behov for nye lokaliteter.

Saken fortsetter under bildet.


CELEBERT: - Vi føler oss beæret over å få besøk av selveste statsministeren, uttalte Sleipners administrerende direktør Arne Skauen i det Erna Solberg kom for å ta den internasjonale propellprodusenten i nærmere øyensyn onsdag.
Sleipner

Arne Skauen tok i 2017 imot Erna Solberg og fortalte statsministeren om Sleipners behov for nye lokaliteter. Foto: Erik Wiggo Larsen/arkiv

Gressvik i stampe

– Vi har forklart både Solberg og Fredrikstad kommune at vi trenger et sted nært vannet for å drive testing av våre produkter. Tomta ved Gressvik Bruk har vi som kjent hatt i kikkerten lenge. Selv tror jeg det blir vanskelig å demontere «tørkeskuret» med den tilstanden mye av kledningen er i. Vi snakker om råttent treverk. Jeg kan i hvert fall med sikkerhet si at det er mye plank som ikke kan brukes om igjen, sier Skauen til Demokraten.

Det var i juni formannskapet og bystyret fattet vedtak om å tilby Sleipner den mye omtalte Bruket-tomta på Gressvik mot at Sleipner tok kostnadene med å demontere og flytte det 90 meter lange og 25 meter brede tørke-skuret til et egnet sted i kommunen.

Saken fortsetter under bildet.

Tørkehallen på gamle Gressvik Bruk  Sleipner skal bygge nytt industribygg

Fredrikstad kommunes tilbud til Sleipner, vedtatt av formannskap og bystyre, er å gi tilgang til de sjønære arealene ved gamle Gressvik bruk mot at Sleipner tar kostnadene ved å demontere og flytte det mye omtalte skuret til et egnet sted i kommunen. Men kommunen har ingen ledige lagringslokaler å tilby, sier kommunaldirektør i teknisk etat Atle Holten. Foto: Erik Wiggo Larsen/arkiv

Har ikke lokaler for lagring

Ordfører Jon-Ivar Nygård (Ap) uttaler til Demokraten, fem måneder etter vedtaket, at han ikke kjenner til noen videre utvikling i saken og ber avisa i stedet kontakte kommunaldirektør Atle Holten.

– Har Fredrikstad kommune funnet fram til en tomt hvor materialene fra det såkalte tørke-skuret på Gressvik kan lagres inntil dere finner et egnet sted å gjenreise bygget?

– Nei, vi vil avvente et eventuelt utfall av en prosess knyttet til en disposisjonssøknad vedrørende trelastskuret som vi er kjent med pågår, selv om komplett søknad ikke er mottatt i kommunen ennå. Kommunen har per i dag ikke innendørs lager tilgjengelig i kommunalt eie til dette formålet, svarer Holten i en e-post til Demokraten.

– Hva er så langt gjort for å komme Sleipner i møte slik at demonteringen av bygget kan settes i gang? Hvilke eiendommer i kommunen er vurdert med tanke på lagring av «plankestablene»?

– Siden kommunen ikke har innendørs lager tilgjengelig i kommunalt eie til dette formålet, så må det eventuelt skaffes til veie hvis dette blir aktuelt. Vi har derfor ikke vurdert aktuelle lagerfasiliteter så langt til dette.

Følg Demokraten på Facebook og Instagram!

Mer fra Dagsavisen