Den 1.400 meter lange veistrekningen er nå beregnet til å koste 920 millioner kroner (2019-tall) i stedet for 675 millioner som var kostnadsanslaget i 2014.
– Det har som kjent tatt lengre tid å gjennomføre prosjektet enn forutsatt. Dét er også årsaken til at vi ender med en høyere totalkostnad, opplyser prosjektleder Tore Veum i Statens vegvesen til Demokraten.
LES OGSÅ: – Unødvendig bred bru
657.142,- pr. meter
Vanskelige grunnforhold og en flere måneder lang konflikt mellom Statens vegvesen og hovedentreprenøren Park & Anlegg er hovedforklaringen til at prestisjeprosjektet som skulle vært klar for innvielse i september 2017 først kan tas i bruk i midten av november 2019.
I mellomtiden har altså millionene løpt på; én meter vei som skulle kostet 482.142 kroner for fem år siden får nå en prislapp på svimlende 657.142 meteren.
Veum er imidlertid nøye med å understreke at tallene fra henholdsvis 2014 og 2019 ikke kan sammenlignes rått:
– For det første koster det mye å forlenge byggeperioden for et slikt prosjekt. Du har endring i leverandør-betingelser, økte varekostnader osv. For det andre har kroneverdien endret seg på disse årene, forklarer Veum om byggverket som er ett av de desidert mest omfattende i Fredrikstad i moderne tid.
LES OGSÅ: Prosjektet er et såkalt bompengeutløsende prosjekt (Demokraten+)
Åpning midt i november
Veum og hans stab jobber fortsatt mot målet om åpning av vei- og bruanlegget i november:
– Selv om vi ennå ikke har fastsatt noen dato ligger alt nå til rette for åpning medio november. Vi støpte ferdig hele bru-overbyggingen nylig, nå skal brua spenn-armeres, vi skal montere kantdragere, få på asfalt og det øvrige overflate-materiellet, forklarer Veum.
Når Seut-Ørebekk åpnes iverksettes også bompengeinnkrevingen. Ikke bare på Seut, men fra alle bompengestasjonene rundt hele Fredrikstad.
– Merkostnadene ved Ørebekk veltes ikke over på bilistene i sin helhet. De skal også dekkes av Staten, avslutter prosjektleder Tore Veum.
Fikk du med deg denne saken?: Fikk et glimt av veihistorie