Nyheter

Skal sjekke om fergene har kontroll på passasjerantallet

I løpet av høsten vil Sjøfartsdirektoratets inspektører besøke en rekke fergesamband langs hele norskekysten, for å sjekke hvor god kontroll de har på telling av passasjerer om bord. – Hvis det skjer en ulykke, vil det være kritisk viktig å vite om man har fått alle opp av vannet, påpeker direktoratet.

Sjøfartsdirektoratet opplyser at de har mottatt flere bekymringsmeldinger på dette området, og særlig etter at en rekke norske fergesamband innførte Autopass.

– De første kontrollene i 2019 viste at flere rederlag ikke hadde god nok kontroll på passasjertallet på flere fergesamband. Etter dette ble det satt inn flere tiltak for å styrke dette arbeidet. Nå ønsker vi å få verifisert at det er god kontroll på passasjertellingen, sier leder for operativt tilsyn i Sjøfartsdirektoratet, Alf Tore Sørheim, i en pressemelding.

Les også: – En myte at alle i Gamlebyen er uenige (+)

Haugesund 140519 Sjøfartsdirektoratet Dag 2

– Vi får inn en del bekymringsmeldinger på dette området, sier Alf Tore Sørheim. FOTO: Sjøfartsdirektoratet

– Viktig sikkerhetstiltak

Han bekrefter overfor Demokraten at både byfergene i Fredrikstad, Hvalerfergene og Bastøfergene er aktuelle fergesamband å ta en nærmere kikk på i løpet av høsten.

– Dette er en kampanje som går over hele landet, selv om vi ikke har landet de endelige planene for hvilke ferjesamband som får besøk. Ved å gå ut med informasjon om at vi skal ut på en tilsynsrunde, gis også de operatørene som ikke har dette på plass fra før av, en mulighet til å ta en runde internt i forkant, og ta de nødvendige grepene, sier Sørheim.

I en pressemelding fra direktoratet understrekes det at telling av passasjerer er et viktig sikkerhetstiltak, som skal gi skipsfører kontroll på at det ikke er flere om bord enn det fartøyet er godkjent for. I en krisesituasjon vil det også være avgjørende å vite hvor mange som er om bord, slik at man har nok bergingsressurser tilgjengelig.

– Jeg tror noen ser på dette som litt unødvendig, men hvis det skjer en ulykke vil det være kritisk viktig for bergingsmannskapene å vite om de har fått alle opp av vannet, eller om de må lete videre, påpeker Sørheim.

Les også: Poetisk hverdagsavbrekk for elvependlerne (+)

Rutinene i orden

Trafikkleder for fergene i Fredrikstad kommune, og dermed ansvarlig for byfergene, Runar Helgesen, er positivt innstilt til å bli kikket nærmere etter i kortene på dette viktige området.

– Nå er nok denne tilsynsrunden først og fremst rettet mot bilfergene, men vi er vant til å få besøk fra Sjøfartsdirektoratet med jevne mellomrom, så det stiller vi oss helt rolige til, sier han til Demokraten.

De aller fleste av byfergene i Fredrikstad har en kapasitet på 50 passasjerer, mens to av dem tar 60. Helgesen forteller at de har gode rutiner både for å holde seg innenfor maksantallet, men også å vite hvor mange som til enhver tid er om bord.

– Vi har i alle år hatt manuell telling ved at fergeføreren trykker på et håndholdt telleapparat for hver passasjer som kommer om bord. De siste årene har vi i tillegg fått et automatisk tellesystem i form av et kamera foran på styrehuset, som skal registrere forskjellen på for eksempel personer og sykler. Dette mener vi ikke har fungert bra nok, så derfor holder vi på den manuelle tellingen inntil videre, utdyper han.

Les også: Håper ny fergerute gir mindre krøll

Trafikkleder for fergene i Fredrikstad kommune, Runar Helgesen.

Trafikkleder for fergene i Fredrisktad kommune, Runar Helgesen, mener de har god kontroll på passasjerantallet. FOTO: Hermund L. Kjernli

Fortsatt bekymring

Årsaken til at direktoratet nå kjører en større tilsynskampanje, er at de i sommer fikk flere meldinger som tyder på at tiltakene som ble iverksatt i 2019 ikke har hatt ønsket effekt, og at passasjertellingen stadig ikke er godt nok kontrollert.

– Vi får fortsatt inn en del bekymringsmeldinger på dette området, hovedsakelig fra passasjerer, noe som vitner om et stort forbedringspotensial. Alle ferger har et maksimalt antall passasjerer som er satt av en god grunn, og da er det viktig å vite at man ikke overstiger det tallet, fastslår Sørheim.

– Autopass er ikke et godt nok tellingsverktøy i seg selv, fordi det bare teller hvor mange biler som kommer om bord, ikke antall passasjerer. Vi vet at næringen jobber med nye løsninger på dette området, og det er bra at de tar tak i det selv, legger han til.

Les også: Advarer mot hundemarkedets skyggesider (+)

Teller alle

Også Bastø Fosen, som trafikkerer fergesambandet mellom Moss og Horten, er godt vant til å få jevnlige tilsynsbesøk fra Sjøfartsdirektoratet, og ønsker denne tilsynskampanjen velkommen.

Ifølge kvalitetssjef Georg Steintveit er god kontroll på passasjerantallet en prioritert oppgave.

– For vårt fergesamband har ikke innføringen av Autopass hatt den store innvirkningen på måten vi teller passasjerer. Det er viktig for oss å ha god kontroll på hvor mange passasjerer som er om bord på våre ferger, og derfor er det også viktig å telle alle passasjerene, og ikke bare antall biler. Vi har innarbeidede rutiner gjennom mange år på å gjennomføre tellinger på samme måte, sier Steintveit til Demokraten.

Fergekaia i Moss. Bastø Fosen. Bastøferga. Bastø. Riksvei 19. rv19. Fontene. Samferdsel. Ferge. Ferje. Lastebil. Vogntog. Trafikk. Samferdsel.

Også Bastø Fosen, som trafikkerer fergesambandet Moss-Horten, forteller om gode rutiner for passasjertelling. FOTO: Kenneth Stensrud

Mer fra Dagsavisen