Serverer mat fra hjemlandet og lærer norsk

Det bobler i gryter og bolledeig heves – på Hjørgunn gård. Siste onsdag i hver måned har minoritetselever fra Greåker VGS ansvaret for drift av kafeen på gården.

Med prosjektet «Å glede andre» har elever fra helsefag gjennom hele skoleåret driftet kafeen på Hjørgunn siste onsdag i hver måned. Formålet med prosjektet er språktrening, inkludering og se dyr og mennesker i samhandling knyttet til et helseperspektiv.

Øker ordforrådet

Ideen til prosjektet ble skapt gjennom en idemyldring mellom daglig leder Monica Fluske på Hjørgunn gård og lærer på Greåker videregående skole, Ellinor Hansen.

– Vi har 15 elever i minoritetsklassen som gjennomfører VG1 over to år. Elevene har kun vært i Norge i tre til fem år og språkopplæring er selvfølgelig viktig, forteller Hansen.

– Selv med kun én praksisdag i måneden ser jeg tydelig hvordan dette prosjektet har påvirket elevene på en positiv måte. Samspillet mellom elevene styrkes og ikke minst øker ordforrådet. Jeg bruker å si at her lærer vi hverdagsspråket på kjøkkenet. Hvem hadde tenkt på å finne ut av hva oppvaskbørste heter på norsk? smiler hun. – I dag vet alle elevene det.

Viser frem kulturtradisjoner

Elevene lager ulike retter av mat fra sine hjemland, og for å glede andre inviteres ulike grupper i samfunnet til en litt annerledes lunsj - til en rimelig penge. Tvillingene Angelina og Angelika Schjervum er ivrig opptatt med å lage boller som skal serveres til kaffen. 

– Vi drives veldig godt med oppgavene her på Hjørgunn gård. Gjennom servering av mat får vi presentert vår kultur og våre tradisjoner. På forrige onsdagskafe hadde vi besøk av brukere fra Smedbakken sykehjem. De eldre ble veldig fornøyde – det er viktig for oss at alle aldersgrupper også kan bli kjent med vår kultur!

«Å GLEDE ANDRE»: Elevene fra Greåker videregående skole lager ulike retter av mat fra sine hjemland, og for å glede andre inviterer de ulike grupper i samfunnet   – til en litt annerledes lunsj. Denne onsdagen stod afghansk mat på menyen. Martin Sivon server Camila Andersen dagens hovedrett.
Foto: TOMM PENTZ PEDERSEN

«Å GLEDE ANDRE»: Elevene fra Greåker videregående skole lager ulike retter av mat fra sine hjemland, og for å glede andre inviterer de ulike grupper i samfunnet   – til en litt annerledes lunsj. Denne onsdagen stod afghansk mat på menyen. Martin Sivon server Camila Andersen dagens hovedrett.

Elever med omsorg

Denne onsdagen er det mat fra Afghanistan som står på menyen.

– Elevene har blitt så sammensveiset om oppgavene at vi lærere nå har blitt «arbeidsledige», sier Ellinor Hansen. –  De fikser alt selv.

– En fantastisk gjeng, skyter Hjørgunns Monica Fluske inn.

– Det har blitt et flott prosjekt for integrering. Samhandling, god utvikling av det norske språket og  kontakten elevene har med dyra her på gården har også bidratt til den positive utviklingen. Elevene har mye omsorg i seg.

Fornøyde gjester

Maten er klar og gjestene har kommet. I tillegg til rektor og utdanningsledere ved Greåker videregående skole, og ansatte på gården, er dagens hedersgjester en gruppe svaksynte. Camilla Andersen er leder i Østfold-laget av gruppa «Midt i livet», et lokallag i Norges Blindeforbund som tilbyr blinde og svaksynte i aldersgruppen 20 til 67 år ulike aktiviteter.

– Vi takket umiddelbart ja til invitasjonen fra elevene, smiler Andersen.

– Jeg forstår at dette er lærerikt og nyttig for elevene men det er det jo også for oss. Et spennende arrangement vi har gledet oss til.