Nyheter

Positiv effekt av gratisbussen

Blant 1800 brukere av den midlertidige gratisbussen svarer 33 prosent at de vil fortsette å ta buss etter at tilbudet opphørte.

Ti millioner kroner investerte som kjent Fredrikstad kommune i et gratisbuss-prosjekt da bompengene ble innført i november 2019. Motivet var å få flere til å ta bussen og å få ned CO2-utslippet ved mindre bilbruk.

Nå kan analyseselskapet Urbanet konkludere med at tilbudet fikk en svært god mottakelse, ikke minst blant de unge.

Les også: Nasjonal interesse for gratis-buss (+)

Endret reisevanene

– Alt som er gratis og som har en attraktivitet i seg trekker folk. Så også med en buss du ikke betaler for å reise med, poengterte analytikeren Ingunn Opheim Elliss da hun torsdag orienterte formannskapet om funnene i den omfattende undersøkelsen som pågikk både før, under og etter gratisbuss-perioden fra november 2019 til februar 2020.

– Det litt beklagelige med undersøkelsen er at vi måtte avbryte vår sluttfase som følge av koronapandemien. Men vi har likevel kunnet konkludere med at mange flere, 33 prosent av de spurte, sier de vil bruke bussen også etter at gratistilbudet var over. 34 prosent sier de trappet opp egen bussbruk mens tilbudet varte, men at de etter dette ville vende tilbake til reisepraksis man hadde før. Så har 23 prosent meldt at gratisbussen ikke forandrer reisevanene i det hele tatt, opplyste Opheim Elliss.

Rapporten, som ble bestilt av Østfold Kollektivtrafikk, konkluderer også med at gratisbussen ble benyttet av flere unge enn eldre. De unge har også oppgitt at miljøhensynet og hensynet til egen økonomi har vært avgjørende i større grad enn hva de eldre har gitt uttrykk for.

Følg Demokraten på Facebook og Instagram!

– Ikke å anbefale som en permanent ordning

Erik Skauen, MDGs gruppeleder, har fulgt prøveprosjektet og virkningene med stor interesse. Fra formannskapets talerstol understreket han imidlertid at gratisbussen ligger helt nede på en syvendeplass, hva gjelder befolkningens egen rankingliste:

– Publikum er mer opptatt av tilgjengelighet, frekvens, komfort og så videre, enn hva bussen koster. Det er altså viktigere at bussen er der når den skal brukes enn at den skal være gratis å bruke, påminnet Skauen som likevel syntes tiltaket var interessant og fornuftig.

Han fikk støtte for sitt syn av Ingunn Opheim Elliss:

– Det er et faktum at gratis buss er et kostbart alternativ om man ønsker å oppnå større endringer i folkes reisevaner. Å anbefale dette som en permanent ordning vil vi nok ikke gjøre.

Erik Skauen, gruppeleder for MDG Østfolds fylkestingsgruppe.

– Gratis buss kommer som nummer syv på attraktivitets-rankingen. Høyere frekvens og større tilgjengelighet er viktigere for å folk til å ta bussen, påminnet MDG-gruppeleder Erik Skauen. Foto: Hermund L. Kjernli / arkiv

Les også: Redder barnehagen og frivilligheten (+)

Mer fra Dagsavisen