Nyheter

Plateanmeldelse: Iain Matthews & The Salmon Smokers: «Fake Tan»

50 år etter at Matthew’s Southern Comfort gikk til topps med sin versjon av «Woodstock» har Iain Matthews laget nytt album i Halden.

Iain Matthews & The Salmon Smokers

«Fake Tan»

New Noise

Matthews Southern Comfort kom inn på de britiske listene med sin smekre countryversjon av Joni Mitchells «Woodstock» 26. september 1970. De lå etter hvert tre uker på førsteplass og fikk den store hiten med denne sangen, til tross for at også Crosby, Stills, Nash & Young hadde laget en egen versjon i forveien. «Woodstock» er også med i helt ny form på Matthews’ nye album, som er spilt inn med gruppa Salmon Smokers fra Halden.

Iain Matthews var en av originalmedlemmene i Fairport Convention, og var med på deres tre første album før han sluttet i 1969. Det første albumet til Matthew’s Southern Comfort det samme året var i praksis et soloalbum, med Richard Thompson på gitar og flere Fairport-navn i kompet. Den faste, mer countryorienterte besetningen bandet kom i gang i 1970, og rakk å gi ut to fine album. Men «Woodstock» var knapt nok ute av listene før Matthews hadde sluttet også her. Etter noen soloalbum til dannet han gruppa Plainsong, som lagde det fine albumet «In Search Of Amelia Earhart» i 1972.

Siden har Iain Matthews gitt ut rundt 25 soloalbum, men har fortsatt å opptre både med Plainsong og Matthew’s Southern Comfort–sistnevnte nå med nederlandsk besetning.

«Fake Tan» er gjort mulig av den utrettelige Tom Skjeklesæther, og spilt inn i Halden med multiinstrumentalist og produsent Freddy Holm og The Salmon Smokers. De briljerer når Matthews spiller seg gjennom noen av sine fineste sanger fra fortida, noen utvalgte coverlåter og helt nye sanger. «Woodstock» får en større atmosfærisk lyd, men aller flottest er avslutningen med «If You Saw Thro’ My Eyes», opprinnelig fra 1971.