Nyheter

Passasjerene gjør høytidsjobbing til en fest for ferjeføreren

Ferjefører Eilertsen synes det er trivelig å jobbe nyttårsaften. Da kommer smilende passasjerer med sjampisen i hånda – og utsikten er upåklagelig.

Han liker å bli omtalt som ferjefører og ikke skipper, Trond Eilertsen (51) – selv om sistnevnte er den korrekte yrkestittelen.

– I Fredrikstad kaller man det ferjefører og da blir det sånn. Det gjenspeiler nok folkeligheten blant byens innbyggere, smiler han.

Nordlending

Stripene på skulderklaffene levner ingen tvil om at det er Trond Eilertsen som styrer skuta. Nordlandsdialekten avslører også at ferjeføreren ikke er oppvokst i Plankebyen. Assosiasjonen til stupbratte fjell, opprørt hav og storm i kasta tegnes som et «lofotmaleri» når Trond begynner å fortelle sin historie.

– Opprinnelig kommer jeg fra Lofoten, siste bosted var Mo i Rana. Værhardt klima og tøft arbeid som slepebåtskipper gjorde at vi valgte å flytte sørover, kall oss gjerne «klimaflyktninger». Jeg har vært ansatt som ferjefører siden 2012 og har ikke angret en dag. Jeg bor i Halden – men byen Fredrikstad, Glomma, arbeidsplassen og ikke minst alle våre blide passasjerer har jeg rett og slett blitt veldig glad i.

Klem og gaver

– Byferja Gamlebyen-Cicignon går døgnet rundt 365 dager i året. Det blir noen vakter på søndager og helligdager?

– Som ferjefører i Fredrikstad kommune har du ingen «ni til fire-jobb» mandag til fredag, men det er man innforstått med. Turnus betyr også vakter når andre har fri. I år blir det nyttårsaften hvor jeg griper roret, noe som er helt greit. Jeg tenker egentlig ikke så mye på det når helligdagene dukker opp i vaktplanen. Så må jeg jo også legge til at «kjerring» og unger har full forståelse for mine arbeidstider.

– Det betyr at du er klar til å seile passasjerer i feststemning over elva når kirkeklokkene kimer og himmelen farges av blinkende stjerneskudd?

– Det er trivelig å være ferjefører på slike dager. I jula blir det både klem og gaver. På nyttårsaften kommer passasjerene med champagnen i hånda og ønsker meg godt nytt år. På nyttårsaften i fjor fraktet vi tett opptil 500 passasjerer med Gamlebyferja. Da Fredrikstads 450-årsjubileum ble avrundet på nyttårsaften i 2017 med et stort fyrverkeri, tok jeg rett og slett og inviterte familien om bord. Halvveis i elveløpet la jeg ferja i ro og vi fikk byens beste utsiktsplass.

– «Go’vakker Elen» er min dame

– Fram og tilbake over elva og en ferjetur på 59 sekunder. Det høres ikke ut som den mest spennende arbeidsdagen?

– Jeg forstår godt at det kan bli oppfattet som monotont. Men igjen, det er passasjerene som gir gleden. Det er mange som stikker innom rorhuset og slår av en prat. For oss skippere blir det et kjærlighetsforhold til båten – «Go’vakker Elen» er min dame! Og ikke nok med det, jeg er skipper på verdens første ferje som lades induktiv – det er jeg stolt av.

– Et langt arbeidsliv på sjøen og nå skipper på en elferje. Det kommer ikke en tåre i øyekroken når DDE synger «Finast parfymen e lukta ta olje og sjø»?

– He-he, nei det går fint. Som skipper på en elektrisk ferje har arbeidsmiljøet blitt mye bedre. Det er stille og behagelig – veldig behagelig å jobbe om bord. Blir abstinensen etter gamle båtmotorer, diesel og olje for stor kan jeg gå om bord i reserveferja «Sissi».

Forberedt på ulykker

– Mange av oss tar ferjeturen som en transportetappe vi tenker nesten går av seg selv. Men du har et stort ansvar som hviler på dine skuldre?

– Ja, uten tvil. Med full ferje er det 50 passasjerer vi har ansvaret for. Til enhver tid må vi ha kontroll på sikkerhetsrutiner og være forberedt på kollisjon, brann eller forlis. Når det gjelder hensynet til annen båttrafikk i elva er vinterhalvåret den mest behagelige for oss ferjeførere. Vi har god og profesjonell kommunikasjon med alle frakteskip som seiler opp Glomma. Men på sommeren kan det til tider bli litt mer utfordrende når alle fritidsbåtene er på vannet. 90 prosent av småbåtene har kuttet bruk av VHF, det har fjernet mulighet til å kommunisere med båtførerne, forteller Eilertsen.

Mer fra Dagsavisen