Nyheter

På jobb for medelever som trenger et avbrekk

– Det er en god følelse å bidra til samfunnet når praksistimene gjennomføres her på Hjørgunn, sier Redin Barzangi. Han og tolv andre elever fra linja bygg- og anleggsfag fra Greåker vgs. reiser nå «Hjørgunn-garasjen».

Bilde 1 av 6

Til sommeren skal garasjen på Hjørgunn gård og behandlingssenter stå klar til bruk. Greåker-elever fra mur- og betongklassen har fundamentert og murt – tømrerelevene reist bygget, kledd og isolert. Nå ferdigstilles verkstedet som blir på hele 120 kvadratmeter.

(Saken fortsetter under bildet)

Martin Paulsen Fjeld, Emil Johannes Saxegård, Sebastian Næss Sandbæk (på stillaset) og Alexandra Emily Stensland Myhre, Daniel Andre Glemminge, Mathias Isengran, Paiwand Said Kheder Trifa, Sebastian Sundt Syversen Dahlin, Redin Barzangi og foran Aleksander Lunde og Joakim Nilsen er noen av tømrerelevene som bygger det nye verkstedet på Hjørgunn.

Martin Paulsen Fjeld, Emil Johannes Saxegård og Sebastian Næss Sandbæk på stillaset, Alexandra Emily Stensland Myhre, Daniel Andre Glemminge, Mathias Isengran, Paiwand Said Kheder Trifa, Sebastian Sundt Syversen Dahlin, Redin Barzangi – og foran Aleksander Lunde og Joakim Nilsen er noen av tømrerelevene som bygger det nye verkstedet på Hjørgunn. Foto: Tomm Pentz Pedersen

Praktisk arbeid for drop-out-elever

Monica Berg Fluske, daglig leder på Hjørgunn, håper det nye verkstedet skal syde av kreativt og praktisk arbeid.

– Planen er at vi skal ha i gang oppgaver innen områdene skinn og salmaker, til metallarbeid, smie og trearbeid. Som forebyggende tiltak for elever som står i fare for å droppe ut, eller har droppet ut av skolen, forklarer Fluske.

– Fagområdene vil garantert bli nyttige for drifta her på Hjørgunn, men vi håper også å produsere på oppdrag. For ungdommene vil det bli god læring når de får være med på hele prosessen fra møtet med kunden, bestilling og til ferdig produkt kan leveres. Lærere vil utarbeide og følge opp individuelle opplæringsplaner i samarbeid med videregående skoler – vi blir praktiske tilretteleggere. Samtidig vil også verkstedet være et tilbud til dem som avtjener samfunnsstraff her hos oss via kriminalomsorgen.

(Saken fortsetter under bildet)

– I verkstedet skal drop-out-elever få jobbe med skinn-, salmaker-, metall- og trearbeider, forteller daglig leder Monica Fluske.

– I verkstedet skal drop-out-elever få jobbe med skinn-, salmaker-, metall- og trearbeider, forteller daglig leder Monica Fluske. Foto: Tomm Pentz Pedersen.

Alternativ opplæringsarena

Monica Berg Fluske beskriver prosjektet som: «En tanke og idé til virkelighet». Siden 2015 har Hjørgunn gård samarbeidet med skoler i distriktet ved å tilby en alternativ opplæringsarena for barn med ekstra utfordringer. Mestring og trivsel gjennom praktisk arbeid er nøkkelordene. Høsten 2019 utvidet Fluske læringsarenaen «Hjørgunn skolegård» til også å omfatte elever i videregående skole – i samarbeid med fylket og videregående skoler.

– Vi er fortsatt i startfasen og har foreløpig to dropout-elever fra Greåker vgs. Et fåtall i dag, men vi ønsker å utvide antallet.

– Det er en stor oppgave dere nå tar fatt på?

– Ja, men her blir det et faglig sterkt team rundt elevene – samtidig er det noe med at vi har dyra på gården. Dyra er nøkkelen – og med det nye verkstedet for ungdommer, kan hende spesielt for gutter, vil det bli et fullverdig tilbud inn mot hele gruppa. Praktisk arbeid er viktig for mange, det kan bli for mye teori. Teorien skal ikke drepe drømmen om et praktisk yrke.

Les også: Jubel for Hjørgunn-løsning

Uvurderlig praksis

Kontaktlærer Per Ivar Adolfsen, ved bygg- og anleggslinja på Greåker vgs., har ansvaret for tømrerelevene som i praksistimene bygger verkstedet på Hjørgunn.

– Vi prioriterer lag og foreninger med ideelle formål når vi tar på oss nybygg eller tilbygg. Siden september i fjor har elevene tre dager i uka vært i arbeid her på Hjørgunn. Nytten av slike prosjekter er uvurderlig, elevene får oppgaver, tar ansvar og løser dem selv.

(Saken fortsetter under bildet)

Tømrerelevene Aleksander Lunde og Joakim Nilsen ferdigstiller «Hjørgunn-garasjen» utvendig.

Tømrerelevene Aleksander Lunde og Joakim Nilsen ferdigstiller «Hjørgunn-garasjen» utvendig. Foto: Tomm Pentz Pedersen.

En forlenga arm av skolen

Daglig leder Monica Fluske har mål om at Hjørgunn gård i Fredrikstad skal bli en forlenga arm av skolen, og en bru til videre skolegang eller arbeidslivet.

– Vi er opptatt av alle blir sett for den man er og møtt der du er – for deretter å ta skrittene vekst, læring og mestring. Vi skal være en alternativ opplæringsarena og et supplement til samfunnet vi lever i. Det er mange ungdommer i dag som strever, det kan være i faser, da er det viktig å ha en alternativ arena for mestring - før man vender tilbake til skole eller arbeidsliv, mener Fluske.

– Det har skjedd mye på Hjørgunn gård siden du tok over ledertrøya for drøyt halvannet år siden. Hva er neste prosjekt?

– Vi har satt i gang veldig mye. Nå favner vi hele spekteret fra barn til unge, fokuset framover blir å rendyrke oppgavene og bli «best i klassen». Grunnmuren er bokstavelig talt lagt, avslutter hun.

Prosjektet «Hjørgunn-garasjen» har et totalbudsjett på 1,3 millioner kroner hvor midler til innkjøp av materialer har blitt tilført fra Gjensidigestiftelsen, Sparebankstiftelsen og Hjørdis og Gunnar Nilsens Stiftelse til fremme av arbeide for ungdom. Frivillig innsats og arbeidet elevene fra Greåker vgs. utfører sikrer ferdigstillelse av prosjektet.

Redin Barzangi og Paiwand Said Kheder TrifaI jobber i høyden når isolasjonen skal på plass.

Redin Barzangi og Paiwand Said Kheder TrifaI jobber i høyden når isolasjonen skal på plass. Foto: Tomm Pentz Pedersen

Fakta: Hjørgunn gård og behandlingssenter

Gården ble gitt som gave fra Hjørdis og Gunnar (Stabbur-Nilsen) til Sanitetskvinnene i Østfold i 1981. Hjørgunn har siden oppstarten vokst til å bli et av de største rehabiliteringstilbudene i Østfold – i tillegg tilbys arbeidstrening, skreddersydde program for barnehager, praksisplasser for elever på ungdoms– og videregående skole, samarbeid med kriminalomsorgen i Østfold og prosjektet Hjørgunn skolegård. 300 brukere er innom gården hver uke og virksomheten sysselsetter 6,5 årsverk - i tillegg til 40 frivillige (men gården trenger flere frivillige hender).   

Les også: Sofie, Simen, Selma, Grace, Hedda og Tomine angrer ikke på valg av videregående skole

Mer fra Dagsavisen