Nyheter

«Overraskende grunnforhold?»

LEDER Bane NOR legger ned Østfoldkontoret og vil vurdere etablering igjen når prosjektene på Østfoldbanen er mer «modne».

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Tomm Pentz Pedersen
journalist og lederskribent

I mars 2018 åpnet Bane NOR prosjektkontor i Fredrikstad. Oppgavene til de åtte ansatte skulle være å planlegge intercity-utbyggingen. Forrige uke var NRK først ute med meldingen om at Bane NOR legger ned Østfoldkontoret. – Vi beklager denne situasjonen og forstår at folk er frustrerte., skrev prosjektdirektør Stine Undrum i Bane NOR til NRK Østfold. Ifølge det statlige foretaket ble Fredrikstad-kontoret opprettet for prosjektet Haug-Seut i reguleringsplanperioden og man så for seg at byggestart var i sikte. Krevende grunnforhold medførte at reguleringsplanene stoppet opp i fjor sommer.

Med 4.400 ansatte, hovedkontor i Oslo og ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen er det ikke noe å si på Bane NOR sitt formål: «Sørge for tilgjengelig jernbaneinfrastruktur, effektive og brukervennlige tjenester, inkludert knutepunkts- og godsterminalutvikling».

Vi kan likevel ikke slutte å undre oss over foretakets «forbauselse» rundt dårlige grunnforhold. I den opprinnelige traseen på strekningen Haug-Seut ble det oppdaget mye kvikkleire – grunnforholdene på strekningen Seut-Klavestad er også dårlige. Her skriver Sarpsborg Arbeiderblad at det rundt Rolvsøysund er 130 meter til fjell. Noe som har medført at prisen på strekningen har økt fra drøye 8 til nesten 30 milliarder kroner. På toppen av det hele kommer Sarpsborg-politikernes ønske om å avvike fra fremlagt trasé til fordel for en kulvert under Tunejordet – det betyr ytterligere 8 milliarder kroner i økte kostnader.

Til SA sier prosjektdirektør Stine Undrum: – Nedleggelsen av Fredrikstad-kontoret har ikke noe å gjøre med planene for Seut-Klavestad. Vi vil vurdere å etablere oss igjen når prosjektene på Østfoldbanen er mer modne.

«Modenheten» i prosjektet burde ha vært avklart på et mye tidligere tidspunkt. Utfordringer med dårlige grunnforhold i Nedre Glomma står i kø – både for jernbane og veiprosjekter!

Mer fra: Nyheter