Nyheter

Østfold kollektivtrafikks milliontap: Velgaard (H) skeptisk til Ap-toppenes forklaring

Koronapandemien er årsaken til at det offentlige busselskapet Østfold kollektivtrafikk fikk et inntektstap på 60 millioner kroner i 2020, mener Aps Viken-politikere Rune Fredriksen og Bjørn Tore Ødegården. Fredrikstads Høyre-talsmann Truls Velgaard er uenig.

Av: Arne Børresen

– Jeg har vanskeligheter med å se at personligere eiere i et selskap som opplever at 60 prosent av inntektene forsvinner kunne akseptert det som nå skjer i Østfold kollektivtrafikk. Da tenker jeg de i stedet ville tatt så mange grep som overhode mulig for å stoppe tapet, sier Velgaard til Demokraten.

Unntakstilstand som samferdselstilbudene

Tirsdag kunne Demokraten fortelle historien om Øyvind Tveter som ble gratispassasjer hos Østfo fordi han ikke kunne tilby noe annet enn kort og kontanter å betale med. Også da bussturen var over og Tveter hadde kommet hjem i sin egen stue for å ordne betalingen etterskuddsvis, var en app det eneste selskapet kunne tilby.

Østfold kollektivtrafikks markedssjef Solfrid Rød Olsen medga overfor Demokraten at de ikke har betalingsløsninger som passer folk uten smarttelefoner og at selskapet i 2020 tapte 60 millioner kroner av et inntektsbudsjett på 100 millioner – hvor altså sniking og gratispassasjer-praksisen er hovedårsakene.

Rune Fredriksen, Aps gruppeleder i Viken – og blant de øverste politiske ansvarlige for forretningsvirksomhetene i fylket – understreker overfor Demokraten at han ikke kjenner Østfold kollektivtrafikks situasjon i detalj.

– Men det er ingen tvil om at smittevernsforskriftene har ført til en unntakstilstand både for Østfold kollektivtrafikk og for alle de andre samferdselsestilbudene vi har i fylket. Koronaen skaper store utfordringer også for denne bransjen, påpeker Fredriksen.

– Koronaen kom ikke i går og heller ikke i forrige uke, men har snart vart i et år. Bør dere ikke få på plass ordninger slik at alle reisende kan betale og rutetilbudene opprettholdes?

– Nå tror jeg Østfold kollektivtrafikk og busselskapene kan mer om de tekniske løsningene som eventuelt måtte finnes enn hva jeg kan. Men trolig snakker vi om kompliserte systemer som det vil ta lang tid å få på plass, sier Ap-gruppelederen og understreker:

– Men nå er det gitt ekstrabevilgninger til disse transportselskapene slik at inntektstapene kan kompenseres. Derfor skal det ikke være nødvendig å redusere busstilbudet.

Saken fortsetter under bildet. 

Rune Fredriksen (Ap).

Aps gruppeleder i Viken, Rune Fredriksen, mener samferdselsnæringa i fylket befinner seg i en unntakstilstand når han skal forklare hvorfor Østfold Kollektivtrafikk mistet 60 prosent av sine inntekter i 2020. Foto: Martin Næss Kristiansen / arkiv

– Mye sniking

Fredriksens partikollega Bjørn Tore Ødegården som leder samferdselsutvalget i Viken, viser også til koronapandemiens utfordringer. Om de manglende betalingsløsningene sier han dette:

– Jeg vil ikke heve pekefingeren overfor dem som ikke kan laste ned en app. Det er jo selvsagt beklagelig at vi ikke har fått på plass systemer som fanger opp alle de reisendes behov. Men at det finnes mange snikere på bussen som også kan betjene en iPhone, er jeg overbevist om. Dette har Østfold kollektivtrafikk helt rett i. De som lurer seg unna må vite at de lar være å bidra til spleiseprosjektet som jo de offentlige busselskapene er, påminner Ødgården.

Saken fortsetter under bildet.

Foto: Torbjørn Tandberg

– Jeg vil ikke heve pekefingeren overfor de som ikke kan laste ned en app. Men at det finnes mange snikere på bussen som også kan betjene en iPhone er jeg overbevist om, sier Bjørn Tore Ødegården (Ap), leder av samferdselsutvalget i Viken. Foto: Torbjørn Tandberg / arkiv

Truls Velgaard, Høyres gruppeleder i Fredrikstad, har flere tiår bak seg som næringslivsleder.

– Jeg ble ganske trist til sinns av å lese saken i Demokraten tirsdag. 60 millioner rett ut av vinduet... Uten at jeg skal kommentere denne historien særskilt, har jeg en følelse av at det er lite individuelt ansvar i det offentlige. Man er mer opptatt av at tradisjoner og prosedyrer følges når plutselige endringer skjer, enn å få hjulene til å gå rundt, hevder Høyre-politikeren.

– Kunne et privat rutebusselskap, som det riktignok ikke finnes noen igjen av i Østfold, latt snikingen og gratis-passasjervirksomheten fått holde på i nærmere et år?

– Sagt på et generelt grunnlag; det tror jeg ville vært utenkelig. Personlige eiere ville ikke tillatt noe slikt.

Truls Velgaard høyre

– Jeg har vanskeligheter med å se at personligere eiere i et selskap som opplever at 60 prosent av inntektene forsvinner kunne akseptert det som når skjer i Østfold Kollektivtrafikk, sier H-politiker og mangeårig næringslivsleder Truls Velgaard. Foto: Erik Wiggo Larsen / arkiv

Mer fra Dagsavisen