Nyheter

Økende trivsel i byens barneskoler

En omfattende kartlegging av Fredrikstad-skolenes indre liv slår fast at de aller fleste av kommunens 9.200 elever trives på «jobb».

Av: Arne Børresen

– Trivselsfaktoren går opp og antallet mobbetilfeller går ned. Dét er positivt, fastslo oppvekstutvalgsleder Victor Kristiansen (Ap) da bystyret torsdag skulle behandle den rykende ferske «Kvalitetsmeldingen for grunnskolen og SFO» i Fredrikstad.

Meninger: «Hvor rødt må det bli før tiltak som beskytter barnehagebarn, elever og ansatte innføres?»

– Mye bra

Den omfattende rapporten, som er utarbeidet av Hege Machulla og utgitt av etatsjef Marit Mundahl i kommunens skoleadministrasjon, beskriver både gleder, utfordringer og forbedringspotensialer ved byens totalt 31 barne- og ungdomsskoler.

Om det generelle bildet peker Machulla på at lavt utdanningsnivå og mange levekårsutfordringer setter store krav til innsatsen i skolene:

– Det er svært positiv å se at Fredrikstadskolene er i god utvikling og at gjennomføringsgraden i videregående opplæring er svakt økende. Samlet sett er elevenes sluttresultater gode, og elevenes resultater i fag og ferdigheter forbedres gjennom opplæringsløpet. Dette er særlig positivt sett i forhold til levekårsutfordringene. Det indikerer at skolene våre gjør en god innsats med å løfte elevenes faglige resultater og på sikt utjevne forskjeller i Fredrikstadsamfunnet. Samtidig har kommunen en større andel elever som blir hengende etter gjennom grunnskoleløpet, bemerker Hege Machulla som også understreker:

– Tilpasset opplæring og tidlig innsats har hatt mye fokus i skolene. Mye tyder likevel på at denne innsatsen ikke har vært tilstrekkelig innpasset til det aktuelle elevkullet. Den kommende Kvalitetsplanen for skole og SFO må inneholde strategier og retningslinjer for tidlig identifisering og målrettede tiltak for elever med risiko for å miste progresjonen i læringsarbeidet. Trivselen og opplevelse av trygghet, er høy i Fredrikstadskolene. Et trygt og godt skolemiljø omhandler ikke alene fravær av mobbing og krenkelser, men et miljø som fremmer helse, trivsel og læring. Det innebærer at skolene raskt identifiserer, undersøker og griper inn overfor elever som av en eller annen grunn ikke opplever skolen som et godt og trygt sted å være. Skolene er inne i en positiv utvikling når det gjelder kompetanse på regelverk, forvaltning og faglig kunnskap på området skolemiljø, hevder Machulla i sin rapport.

Les også: Vil legge ned Torsnes Barnehage (+) 

Flere profesjoner

I tur og orden uttrykte politikerne tilfredshet over innholdet i dokumentet.

– Veldig bra. Men ett barn som blir mobbet er ett barn for mye, påminnet SV-gruppelederen og flerbarnsmammaen Camilla S. Eidsvold som igjen er tilbake i Bystyret etter et snaut år som Viken-politiker.

Gøran Karlsson, Bymiljølista, sa det slik:

– Vi synes det er hyggelig at resultatene i grunnskolen er såpass gode med tanke på levekårsutfordringene i Fredrikstad. Det jobbes generelt systematisk og godt rundt på skolene, selv om mange lærere står med elevsaker opp til halsen og den vanlige undervisningen blir skadelidende. Det er et stort behov for kanskje å få noen andre profesjoner inn i skolen for å avlaste lærere i en mengde utfordrende elevsaker. Det er noe Bymiljølista gjerne vil ha fokus på, og at den kommende Kvalitetsplanen for skole og SFO derfor bør ha dette høyt prioritert, poengterte Karlsson.

Les også: 56 elever på Nylende skole. – Besparelsen ved en eventuell nedleggelse blir for liten, sier rektor (+) 

###

– Det er et stort behov for kanskje å få noen andre profesjoner inn i skolen for å avlaste lærere i en mengde utfordrende elevsaker, mener Gøran Karlsson, Bymiljølista Fredrikstad. Foto: Privat 

Mer fra Dagsavisen