Vil dytte samfunnet i riktig retning

På landsbasis viser beregninger i følge Spiseforstyrrelsesforeningens nettsider at omlag 230.000 kvinner i alderen 15- 44 år faller inn under diagnosesystemet for spiseforstyrrelser. Onsdag forrige uke ble Sunn- fornuft plakaten lansert, for å sette retningslinjer for bloggere og forebygge mot kroppspress.

Susanne Kaluza hos Kvinneguiden forteller til Demokraten at arbeidet med plakaten begynte etter en samtale med psykolog Finn Skårderud ved Villa Sult.

- Vi pratet med Finn Skårderud og han så utfordringer knyttet til blogg og et negativt kroppsbilde hos unge jenter. Skårderud så helt konkrete ting som bidro til økt kroppspress, og vi ønsket å starte et samarbeid for å motvirke disse tingene, sier Kaluza.

Hun har selv blogget, og sier det er viktig at bloggere tenker på fremstilling av kropp, mat og trening i sine innlegg.

Oppegående folk

– De fleste bloggere er oppegående folk som ikke tenker at de skal skrive noe eller ta bilder som fører til økt kroppspress. Det er ikke derfor de blogger. Det var viktig for oss å finne ut hvordan man kan blogge om mote, trening og kosthold på en sunn måte, påpeker hun.

Til nå er det over 70 bloggere med og plakaten er utarbeidet i et samarbeid mellom Kvinneguiden, United Influencers, Bonnier, AdLink og psykiater Finn Skårderud. I prosessen har de mottatt innspill fra en rekke bloggere og personer rammet av spiseforstyrrelser. Kaluza håper plakaten kan gjøre en forskjell.

- Vi kan ikke tvinge noen til noe, men det handler om at man som blogger tar ansvar for det man publiserer til mange mennesker. Det handler om hva man vil inspirere til, og jeg tror de fleste ønsker å være gode forbilder, sier hun.

Et ansvar

En av bloggerne som er med er Fredrikstad- jenta Marie Brudevold som står bak bloggen Supermarie. Hun skriver i en mail til Demokraten at hun håper plakaten vil gjøre bloggere mer bevisst.

- Jeg håper i hvert fall den vil gjøre flere bloggere bevisst sitt ansvar, og at de kanskje justerer måten de formidler kropp, trening og mat på slik at det ikke er potensielt skadelig for leserne sine. Selvfølgelig kan lesere tenke selv, men uansett om bloggerne liker det eller ikke har de en påvirkningskraft og den er det viktig å være klar over, og ha et sunt forhold til.

Brudevold brenner for kampen mot kroppspress og skjønnhetshysteri og visste fort at dette var noe hun ønsket å delta på.

- Jeg har også vært en leser som nesten har latt meg påvirke av bloggere, jeg var så nær at jeg måtte boikotte hele bloggen for ikke å falle for fristelsen til å spise LITT mindre og trene LITT mer. Jeg mener bloggerne har et enormt ansvar som de ikke kan fraskrive seg, og jeg ønsker et hvert tiltak som kan gjøre bloggere enda mer bevisst på påvirkningskraften de har - velkommen.