Nyheter

Trendbil fra Volvo

Volvos første lille SUV er blitt en bil med karakter og høy kvalitet, som er for dyr for folk flest.

Volvo, med kinesiske midler i ryggen, har virkelig fått fart på skuta de siste årene. De ruller ut nye modeller i et rasende tempo. Designen er både stilig og med karakter. De byr på elegante biler, som ser dyre ut, noe som stemmer ganske bra når kikker på prislisten.

Før Volvo begynte med den totale overhalingen av sortimentet, sa de at de leverte premiumbiler, nå gjør de det. Dette er fikst, for det er godt med penger å hente når man legger seg i et høyere prissjikt – her er nemlig kundene mer tilbøyelige til å fylle på med ekstrautstyr, noe som er god butikk.

Så langt har de fornyet fra toppen og ned, igjen smart da stjernestøvet fra de store bilene sprer seg over den mindre som etter hvert kommer. Nå er tiden inne for å rulle inn i et helt nytt segment for Volvo, de små SUV-ene, med XC40.

Skiller seg ut

Her har folkene på tegnebordet tatt seg litt friheter sammenlignet med de større modellene. Man finner igjen den samme designen på lykter foran og bak, men XC40 er mer kantete og mindre såpestykke enn sine større søsken. Volvo har klart å finne en fin miks av retrodetaljer, der både de rette linjene og moderne Volvo-design har fått plass. De byr på muligheten til å ha forskjellig farge på tak og resten av karosseriet, det finnes også noen speisa fargealternativer om man er av den dristige typen.

Det har gjort at bilen, selv i hvitt og svart, skiller seg ut. Innvendig er det i utgangspunktet den moderne Volvo-looken, men med litt færre effekter og enklere materialer. Noe som fungerer fint, og som er litt ekstra artig i testbilen med sine oransje detaljer og tepper. Det gir en snedig retrotøtsj. En kompis mente fargekombinasjonen så ut som interiøret i en Fiat han hadde hatt «når de røde innslagene hadde falmet noen år.»

Morsom

Testbilen har den største bensinmotoren, firehjulstrekk og utstyr i R-design, noe som gjør den til modellrekkens dyreste og morsomste.

T5 utgaven med 247 hestekrefter koster 50.000 mer enn D4 med 190 dieselhestekrefter, og den er omtrent like mye morsommere. XC40 T5 minner litt om en «hot-hatch» – en kompaktbil med sterk motor.

XC40 er i utgangspunktet en bil der komfort er satt over sportslighet, men de ekstra hestekreftene og den artigere dynamikken i bensinmotoren gir bilen en ekstra dimensjon sammenlignet med D4-varianten. Settes bilen i den hissigste settingen, blir det ganske så gøy. Oppsettet har sine sportslige begrensninger, det krenger litt i svinger, og den har ikke den mer bredbeinte følelsen man finner i konkurrenter som BMW X2 og Jaguar E-Pace, men XC40 med denne motoren blir en fin pakke. Dog til en ganske frisk sum for en bil av dette formatet. Trøsten får være at en E-Pace med fyldig utstyrspakke og tilsvarende motor ligger småsprø 200.000 over.

Ullen styring

Samtidig byr den på en opplevelse av negativ art: Styringen føles upresis. Den har stadig vekk litt slakk når hjulene peker rett forover. Det er som om elektronikken leter etter balanse og i forlengelsen av dette gir en kunstig motstand når man beveger rattet. Dette var særlig ubehagelig under dårlige føreforhold, da ønsker man en styreenhet som ikke fikler med presisjonen.

Her er X2 og E-Pace langt bedre.

Volvo har lurt inn en fiks detalj for lettere oppbevaring av store og små ting. Bagasjerommet har en rekke løsninger som gjør hverdagen enklere. I kupeen er det også gjennomtenkte triks. Man kan sette en bærbar PC i døren, midtkonsollen har et rom for søppel, og det er veskekrok på hanskerommet.

Denne bilen er et gjennomtenkt produkt både når det gjelder utseendet og det praktiske. Men det koster. Sammenlignet med små stasjonsvogner og kompaktbiler må man betale mye ekstra for å få noen centimeter høyere bakkeklaring og en noe mer oppreist sittestilling.

demokraten@demokraten.no

Mer fra Dagsavisen