Nyheter

Til topps med mensen-kokebok

Fredrikstad-skolene dominerte prisutdelingen under årets fylkesmesse for ungdomsbedrifter. Den aller gjeveste utmerkelsen gikk til jentegjengen i Punktum UB fra Hans Nielsen Hauge vgs.

Hele 81 ungdomsbedrifter fra de videregående skolene i Østfold var onsdag og torsdag samlet i Rakkestadhallen for årets fylkesmesse i regi av Ungt Entreprenørskap.

Totalt ble det delt ut priser i 16 ulike kategorier, og vinneren av den mest høythengende av dem – «Årets ungdomsbedrift i Østfold» – gikk til Punktum UB.

– En bra kombo

– Det er veldig kult. Vi hadde ikke trodd vi skulle vinne noen priser før messa begynte, men da vi startet med å vinne to av tre priser, skjønte vi at det kunne bli en bra dag, smiler Emily Kristina Antonsen.

Sammen med Mathilda Wold Dahl, Sofie Grønlie og Mia Echevarria-Hansen står hun bak ungdomsbedriften, som gikk til topps takket være kokeboken «Tante Røds Ultimate Guide til Mensen og Mat».

– Vi skrev masse ord på en tavle, og til slutt sto vi igjen med «mensen» og «mat». Da tenkte vi at det kanskje kunne være en bra kombo, hva man får lyst på når man har mensen. Vi sendte ut en markedsundersøkelse som viste at en stor andel får lyst på noe godt, og da vi spurte mer spesifikt om hva, fikk vi tilbakemeldinger på at salt og søtt er det som erobrer, forteller Sofie om hvordan ideen ble til.

– I den samme undersøkelsen spurte vi også litt mer om mensen generelt, og fant ut at det til og med var en del som ikke visste hvorfor de hadde det, legger Matilda til.

Bryter ned tabuer

De fire jentene ønsket derfor å lage en bok som både opplyste, men samtidig ufarliggjorde et tema som fremdeles er tabubelagt.

– For eksempel er det fortsatt flaut å ta opp et bind av lomma, og det er teit når mensen er noe halve jordens befolkning har. Vi ville gjerne finne ut mer om historien, morsomme fakta og litt om hvorfor man faktisk har mensen – og så ble det samlet i en bok, forklarer Emily.

– Vi ville gjøre det morsomt, men samtidig seriøst. Den er ganske lettlest, med litt om alt som har med mensen å gjøre – og er ment å være både undervisende og underholdende, med en god blanding av fakta og oppskrifter, utdyper hun.

I tillegg til prisen som fylkets beste ungdomsbedrift, ble Punktum UB også belønnet med førstepremie i kategoriene «Beste forretningsplan» og «Beste markedsføring», samt en tredjepremie i kampen om «Beste logo».

De unge gründerne vil gjerne takke både menskoppen.no, Glomma Papp, Stua Boligtekstil og foreldrene sine for hjelpen i forbindelse med produksjon og salg av boka, og støtte for og under fylkesmessa.

– Vi har også fått god hjelp til å lage boka av mentoren vår, Olivia Østberg, som er grafisk designer, supplerer de.

Prisgrossist fra Glemmen

Det var styreleder i Ungt Entreprenørskap Østfold, Kolbjørn Røstelien fra Sparebank1 Østfold Akershus som hadde gleden av å dele ut prisen for «Årets ungdomsbedrift». Han er imponert over årets vinnere.

– Punktum UB har vist en gjennomføringskraft det står respekt av. De viser mulighetene for verdiskaping som tar hensyn til FNs bærekraftsmål, og begrunner godt sin levedyktighet. De fremhever det unike ved sitt produkt på en svært god måte. Gjennom samarbeid og tverrfaglig fokus, begrunner de godt den læringen de har erfart fra oppstart til nå, sier Røstelien i en pressemelding.

Green Deco UB fra Glemmen vgs hanket også med seg to førstepremier, i klassene «Beste innovative produkt» og «Bærekraftprisen». I tillegg fikk de en andrepremie i kategorien «Beste utstilling», og en tredjeplass i «Spleiselagets regnskapspris».

Østlandsforskning la nylig frem en rapport som viser at Ungdomsbedrift gir mer motivasjon og læringsutbytte for elevene.

– De får en helt annen hverdag når de jobber med bedriftene sine. Dette er en super undervisningsmetode, fordi elevene får erfaring som de kan ta rett med seg ut i arbeidslivet sier entreprenørskapslærer Pål Espen Knøsmoen ved Frederik II vgs, i pressemeldingen fra Ungt Entreprenørskap Østfold.

Nye muligheter i NM

Da alle prisene var delt ut, ble det klart at halvparten av de 16 prisene gikk til en av Fredrikstad-skolene.

Både Punktum og Green Deco er nå videre til NM for ungdomsbedrifter, som arrangeres på Norges varemesse på Lillestrøm 25. til 26. april. Det samme er Greåker Global Gourmet UB og Leve Lokalt – Konkurrere Globalt UB fra Greåker vgs, samt LearnSafe UB fra St. Olav vgs.

– Vi har ingen forventninger, men en del håp. Det hadde vært gøy å vinne noen priser der også. Uansett blir det veldig gøy og spennende, sier jentene i Punktum UB.

Suksessen under fylkesmessa har i alle fall gitt mersmak for de fire, som har planene klarer for hvordan de skal ta bedriften sin videre.

– Første steg blir å få på plass en nettbasert utgave av boka på nettsidene våre, og så er det å selge de 100 eksemplarene vi har fått trykket opp – kanskje trykke opp noen flere, om salget går veldig bra, slutter Emily Kristina Antonsen.

Alle vinnerne fra fylkesmessa

Beste logo

1. plass: Sportlight UB, Hans Nielsen Hauge vgs

2. plass: Xpression UB, Hans Nielsen Hauge vgs

3. plass: Punktum UB, Hans Nielsen Hauge vgs

Beste kundeopplevelse på nett

1. plass: MLM UB, Tomb vgs

2. plass: Pant Enkelt UB, Malakoff vgs

3. plass: Thre3dDesign UB, Askim vgs

Beste forretningsplan

1. plass: Punktum UB, Hans Nielsen Hauge vgs

2. plass: Halden russetrykk UB, Halden vgs

3. plass: FiberSkje UB, Halden vgs, avd Porsnes

Alumnis lederskapspris

Nora Tindbod, Leve Lokalt – Konkurrere Globalt UB, Greåker vgs

Beste markedsføring - i samarbeid med Nexans

1. plass: Punktum UB, Hans Nielsen Hauge vgs

2. plass: Leve Lokalt – Konkurrere Globalt UB, Greåker vgs

3. plass: Greåker Global Gourmet – Greåker vgs

Beste innovative produkt - i samarbeid med Østfold Energi

1. plass: Green Deco UB, Glemmen vgs

2. plass: Bags UB, Frederik II

3. plass: Re:tie UB, Hans Nielsen Hauge vgs

Beste utstilling

1. plass: Fast Protection UB, Kalnes vgs

2. plass: Green Deco, Glemmen vgs

3. plass: Lesevenn, Kalnes vgs

Beste selger - i samarbeid med Borregaard

1. plass: Mattis Veine Karterud, No-Mer UB, Frederik II vgs

2. plass: Paylin Paloma Berge, Leve Lokalt – Konkurrere Globalt UB, Greåker vgs

3. plass: Martine Antonsen, Miljøboksen UB, Halden vgs

Beste yrkesfaglige bedrift - i samarbeid med Hafslund

1. plass: Greåker Global Gourmet UB, Greåker vgs

2. plass: InfinyScarf UB, Glemmen vgs

3. plass: Bags UB, Frederik II

Bærekraftprisen

1. plass: Green Deco UB, Glemmen vgs

2. plass: FiberSkje UB, Halden vgs

3. plass: Leve Lokalt – Handle Globalt UB, Greåker vgs

Spleiselagets regnskapspris

1. plass: Tante Rød UB, Glemmen vgs

2. plass: 3D-makers UB, St. Olav vgs

3. plass: Green Deco UB, Glemmen vgs

Beste HR-Bedrift - i samarbeid ned NAV Østfold

1. plass: Leve Lokalt – Konkurrere Globalt UB, Greåker vgs

2. plass: MLM UB, Tomb vgs

3. plass: Et bånd om håp, Tomb vgs

Beste sosiale entreprenør

1. plass: Greåker Globale Gourmet UB, Greåker vgs

2. plass: Leve Lokalt – Handle Globalt UB, Greåker vgs

3. plass: MLM UB, Tomb vgs

Beste scenepresentasjon

1. plass: MLM UB, Tomb vgs

2. plass: Pant Enkelt UB, Malakoff

3. plass: Greåker Global Gourmet UB, Greåker vgs

Størst verdiskapingspotensial - i samarbeid med Sparebank 1 Østfold Akershus

1. plass: Learnsafe UB, St. Olav vgs

2. plass: Leve Lokalt – Konkurrere Globalt UB, Greåker vgs

3. plass: Fast Protection UB, Kalnes vgs

Beste ungdomsbedrift - i samarbeid med Sparebank 1 Østfold Akershus

1. plass: Punktum UB, Hans Nielsen Hauge vgs

2. plass: Burgerpinnen UB, Halden vgs

3. plass: Et bånd om håp, Tomb vgs

Mer fra Dagsavisen