Nyheter

Slik gruser de konkurrentene i kampen om sponsorkronene

Ikke siden Hamar Arbeiderblads oversikt fra 2016, har det blitt laget en detaljert sammenligning av klubbøkonomien i Get-ligaen. Her får du oppdaterte tall og et innblikk i hvordan de beste tenker omkring sponsing.

- Samarbeidspartnerne våre er uhyre viktige og derfor har vi fokus på at de skal få så mye som mulig ut av sponsingen, forteller Terje Haukali. Han er markedssjef i Stavanger Oilers -klubben som ligger milevis foran resten av Get-ligaen når det gjelder å tiltrekke seg sponsorer.

B2B

Haukali hadde en lang karriere som hockeyspiller, blant annet i Stjernen på 90-tallet.

- Med DnB Arena har vi mye å tilby sponsorene -blant annet 36 losjer, men det er også viktig å ivareta samarbeidspartnerne mer enn bare på hjemmekampene. Selv om bedriftene får profilert seg på vant og storskjerm, er nok B2B nettverket vi legger til rette for vel så viktig.

- Sponsorturer, golfturneringer, og lignende tilstelninger gir folk en mulighet til å bli kjent med hverandre på en helt unik måte.

Eksklusivitet og informasjon

- Hver gang det arrangeres andre begivenheter i hallen, som konserter og isshow, får sponsorene førsterett på billettene. Mingleområdet bak losjene blir også satt stor pris på, og er med på å gi det å være Oilers-sponsor et snev av eksklusivitet, forklarer Haukali.

- I tillegg sender vi jevnlig ut nyhetsbrev og informasjon om hva som skjer i klubben.

Lagspill

- Det er viktig for oss å spille på lag med sponsorene, derfor har klubben mottoet «vi handler av de vi kjenner». Det innebærer at så langt det lar seg gjøre kjøper vi varene og tjenestene vi trenger av bedriftene som støtter oss.

- Det gjelder alt fra banktjenester til bilavtaler, og bidrar til en lagfølelse mellom oss og sponsorene, sier Haukali. At ishockeyklubben er flink til å bygge lagfølelse støttes av Erik Sæstad.

- Oilers er flinke til å lytte til innspill og ta sponsorene på alvor -uavhengig om det er store eller små bedrifter.

Folkelighet og velkomst

Sæstad er daglig leder i Oceaneering, et oljeinstallasjonsselskap med over 1000 ansatte, og en av Stavanger-klubbens største sponsorer.

- Det som først fenget oss med klubben var folkeligheten og velkomsten. Selv om vi ikke var inne med mer enn 50 000 kroner i begynnelsen, ble vi tatt med på tur og behandlet like bra som de store sponsorene.

- I utgangspunktet var ikke jeg spesielt interessert i hockey, men det har endret seg etter mange gode opplevelser med Oilers. Vi ønsker å være med å bygge opp interessen rundt laget og sporten, derfor prøver vi alltid å ta med kunder eller ansatte som aldri har vært på hockeykamp.

- På den måten får flere opp øynene for både hockey og Oilers, forklarer Sæstad.

Må svare seg

- Tidligere var det slik at man sponset med hjertet og fikk et skilt med bedriftsnavnet på, den tiden er forbi. Vi og andre sponsorer må kunne forsvare sponsoratet økonomisk.

- Vi føler absolutt at vi har tjent inn sponsorkronene og vel så det. Gode opplevelser i DnB Arena er med å gi de ansatte entusiasme og engasjement, mens mingleområdet er en viktig arena for å treffe eksisterende og nye kunder og leverandører. Gode fasiliteter gjør at de fleste kommer til hallen halvannen time før kampstart, og blir igjen lenge etterpå.

- Det er på mange måter en unik setting for å treffe andre mennesker. Bare tenk deg hvor verdifullt det er for mindre bedrifter å få kontakt med potensielle storkunder hver uke, avslutter Sæstad.

Mer fra Dagsavisen