Sarpsborg

Bane Nor sier nei til å utrede rett linje

Bane NOR anser det som uaktuelt å utrede de ulike konseptene som alternativer i en kommunedelplanprosess.

- Bane NOR anser det som uaktuelt å utrede de ulike konseptene som alternativer i en kommunedelplanprosess. De peker på at dette er konsepter fra tidligere mulighetsstudie og konseptvalgutredning. Et slikt arbeid vil være svært ressurskrevende da det trolig vil måtte utredes mange ulike korridorer innenfor hvert konsept. Bane NOR mener at slike vurderinger hører hjemme på et mer overordnet nivå. Videre understreker Bane NOR at deres planoppdrag for InterCity-strekningene er forankret i Nasjonal transportplan. Bane NOR vil derfor ikke sette i gang de forespurte utredningene med mindre det foreligger en ny føring fra Samferdselsdepartementet/Jernbanedirektoratet, melder rådmannen i et notat til Sarpsborg bystyre.

I det samme notatet kommer det fram at Sarpsborg kommune ikke har myndighet til å pålegge Bane Nor en videre utredning av andre alternativer enn en linje gjennom alle byene. Det må i tilfelle komme fra Samferdselsdepartementet.

Sarpsborg bystyre utasatte 7. desember saken om å fastsette planprogrammet for dobbeltspor gjennom alle byene. Årsaken er at det er et sterkt ønske fra flertallet i bystyret at flere alternative linjer skal utredes.

Bane Nor har nå svart og avslått forespørselen om å utrede flere muligheter.

- Det har ikke vært mulig for Bane NOR å avklare med departementet om det er aktuelt å bruke statlig fastsetting av planprogram dersom Sarpsborg kommune ikke skulle vedta forslag til planprogram for dobbeltspor Fredrikstad – Sarpsborg, rv 110 Simo- St.Croix og fv 118 Ny Sarpsbru. Ved manglende vedtak i Sarpsborg påpeker Bane NOR at det vil være aktuelt å fortsette planleggingen i Fredrikstad kommune inntil det foreligger nødvendige avklaringer for videre prosess i Sarpsborg, skriver rådmannen.

Viktig for ny Sarpsbru

- Bane NOR sitt oppdrag er å planlegge etter konseptet «sammenhengende dobbeltspor for InterCity gjennom alle byene, med sentral stasjonsplassering», det såkalte ØB 4Bkonseptet. Sarpsborg kommune har ikke myndighet til å pålegge Bane NOR å igangsette utredninger av andre konsepter. Et slikt oppdrag må Bane NOR eventuelt få av
Samferdselsdepartementet/Jernbanedirektoratet. Det betyr at dersom Bane NOR skal videreføre sin planlegging av dobbeltspor i Sarpsborg må det fastsettes et planprogram der
ovennevnte konsept ligger til grunn, skriver rådmannen.

- Dersom planprogrammet ikke fastsettes vil Sarpsborg kommune ikke kunne videreføre planleggingen av ny Sarpsbru. Ny Sarpsbru inngår i regional Bypakke Nedre Glomma. Ny
Sarpsbru forutsettes planlagt felles med nytt dobbeltspor over Sarpsfossen. Bakgrunn for felles planlegging av veg og jernbane over Sarpsfossen var varsel om innsigelse fra Østfold
fylkeskommune/Riksantikvaren våren 2015 til kommunedelplan for ny bru over Glomma i Sarpsborg.

Mer fra Dagsavisen