Fredrikstad

Roy vant Fotosommer`n

Roy L. Mølmann tok sitt første bilde i 1958. Da jobbet han som sjømann for Wilhelmsen og kameraet ble kjøpt når de lå til kai i Venezuela.

To år senere fikk matrosen noen særdeles dramatiske bilder på trykk i Texaco Tanker.

Interessen for å fange ting på film ble vekket etter hvert som den unge sjømannen opplevde spennende folk og fjerne land.

Dramatikk til sjøs

– De første bildene jeg hadde på trykk var i 1960 i Texaco Tanker når jeg seilte for rederiet av samme navn. Et skip med stykkgods tok inn vann etter å ha vært utsatt for storm og vi måtte redde de forkomne passasjerene. Det var en ganske spesiell opplevelse, erindrer Roy L. Mølmann.

I den snart 60 år gamle firmaavisen kan vi lese at den uheldige farkosten het Blue Star. Skipet hadde et mannskap på fjorten sjøfolk, to passasjerer, og to veddeløpshester.

Etter å ha debattert hvorvidt hestene skulle avlives eller berges, falt valget på det siste.

– Vi måtte bruke heisekrana for redde dyra, men etter litt vrinsking og tramping med hovene fikk vi både folk og fe ombord Texaco Britannia.

Blindpassasjerer

Tankavisen forteller videre at når de talte opp de bergede (ikke hestene …) kom man til 18, som var to for mye. Etter ekstratelling og en del forvirring innrømmet en av mannskapet på Blue Star at han hadde skjult to blindpassasjerer om bord.

Langvarig interesse

25 år senere -i 1984- var Mølmann en av ti foto-vinnere på landsbasis belønnet med tur til Paris i regi av Kredittkassen. Den gang vant han konkurransen til Sarpsborg Arbeiderblad.

– Det var noen år hvor fotograferingen ble lagt på hylla, men når jeg fikk barnebarn for ni år siden var det igjen frem med kameraet. Siden har jeg holdt på, smiler den fotoglade pensjonisten.

Da vs. Nå

– Jeg har alltid vært interessert i fotografering og husker godt hvordan det var å bruke filmruller. Det er klart det er mer praktisk å bruke digitalkamera, men utover det synes jeg egentlig ikke det er så stor forskjell på da og nå.

– For meg er den største forskjellen alt man nå kan gjøre med fotografiet etter bildet er tatt. Nå er både fargetoner og under- eller overeksponering som regel enkelt å endre med bildebehandlingsprogramvare. Den muligheten hadde man ikke tidligere.

Mer fra Dagsavisen