Debatt

Pendlerne må ta regninga!

DEBATT: Høyreregjeringa har gjort det dyrere å pendle. Dette er nok et eksempel på hvordan dagens regjering ønsker å sentralisere landet. Arbeiderpartiet vil sikre et godt tilbud av kompetent arbeidskraft i hele Norge. Derfor vil vi gjøre det billigere å pendle igjen

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

I Norge er det mange som pendler til og fra jobb. Det koster både tid og penger. Noe av utgiftene pendlere har for å komme seg til jobb kan de få tilbake på skatten, gjennom reisefradraget. Problemet er at dette har blitt mindre og mindre de siste årene. Egenandelen før fradrag er økt fra 13.950 i 2013 til 22.700 for neste år. Arbeiderpartiet ønsker å sette denne grensa til 15.000, som med prisveksten siden 2013 gjør bunnfradrag lavere enn det var i 2013 reelt sett.  Forslaget vårt ble nedstemt av Høyre, FrP, Venstre og KrF. De borgerliges høye egenandel før fradrag gjør at en som pendler 40 km hver vei hver arbeidsdag taper nærmere 2000 kroner i året sammenlignet med Arbeiderpartiets forslag.
 
Enda verre blir vilkårene hvis du må bo borte deler av uka. Inntil i fjor kunne du trekke fra 205 kroner per døgn for merkostnaden ved to husholdninger. Hvis du har tilgang til vann og ei kokeplate har regjeringen sørget for at det fradraget er satt til 0.
 
Du kan også
trekke fra utgifter til å leie en hybel eller leilighet som er over 10.000 kroner. Men regjeringen har bestemt at det skal være begrenset til 2 år. Da må du flytte til arbeidsstedet. Over hele landet er det flere familier som har forskjellig arbeidssted der den ene må ukependle. Nå vil de miste hele fradraget for å leie en pendlerbolig fra 2020, eller to år fra pendlingen starter.
Det er viktig å ha gode ordninger slik at folk er villige til å bruke tid og penger på å reise til jobb. Slik sikrer vi bosetting og at det er mulig å rekruttere kompetent arbeidskraft i hele landet.
 
For Arbeiderpartiet har det alltid vært et mål å bruke skattepolitikken til utjamning. Det er nødvendig fordi det er så mange andre mekanismer i samfunnet vårt som gjør at de som har mye får mer.  Transportøkonomisk Institutt har vist til at det å gi fradrag for pendlerutgifter virker sosialt utjamnende fordi mange fra distriktene pendler. 
 
Regjeringen Solberg har holdt en høy profil på sine skattelettelser, men i årets budsjett er det tydelig at det ikke er for folk flest. Folk flest tjener nemlig ikke over 750.000, og for lønningene opp til 750.000 gir Arbeiderpartiets budsjett lavere skatt. Mens høyreregjeringa er mest opptatt av at de som tjener mer enn 750.000 skal få lavere skatt. Det kan se ut til at pendlerne er av de gruppene som skal finansiere det.

Åsunn Lyngedal 
Stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet og medlem av finanskomiteen

Mer fra: Debatt