Nyheter

Ny bru på Årum skal sikre bedre framkommelighet

Onsdag kveld holdt Statens vegvesen v/ prosjektleder Einar Nilsen informasjonsmøte i lokalene til Årum skolekorps om reguleringsplan for Årum bru i Fredrikstad.

I tillegg til ny bru over E6 inneholder planforslaget en gang- og sykkelvei langs riksvei 111 mellom Kilevoldveien og Vardeveien, og to fotgjengerunderganger.

Prosjektet er en del av Bypakke Nedre Glomma og skal bedre framkommeligheten for kollektivtrafikk på riksveg 111 ved Årum, legge til rette for gående og syklende i området og sikre god trafikkavvikling i kryss og ramper for å unngå tilbakeblokkering på E6. Prosjektet er estimert til 200 millioner kroner som i hovedsak finansieres ved bruk av bompenger og trafikksikkerhetsmidler.

30 fremmøtte

Prosjektleder Einar Nilsen informerte de vel 30 fremmøtte om prosjektet i sin helhet og at utbyggingen vil gi enkelte utfordringer deriblant økt trafikk på Sundløkkaveien og Kilevoldveien under utbyggingen. Dette fordi den gamle brua over E6 trolig vil bli stengt i store deler under byggeperioden.

Flere av de fremmøtte ytret stor bekymring for at økt trafikk på Sundløkkaveien og Kilevoldveien vil skape usikker skolevei i byggeperioden.

- Det vill bli iverksatt nødvendige tiltak slik at skoleveien blir trygg, også under byggeperioden. Hvordan dette skal løses er noe usikkert, men dersom kulvert ved rundkjøring vest skal benyttes i anleggsperioden, må denne midlertidig forlenges. Vi vil jobbe videre med dette og skal snakke med skolen og foreldre slik at vi får til en god løsning, svarte senioringeniør i Statens vegvesen, Finn Guldbrandsen.

De fremmøtte påpekte også at denne utbyggingen vil skape mer kødannelse og vanskeliggjøre utkjøring fra sideveier og inn på rv 111.

- Ja, det er korrekt. Dette prosjektet er en del av bypakka nedre Glomma hvor Rv 111 er høyest prioritert og vi skal forbedre den kollektive trafikken. Dersom vi kobler til sideveier inn på rv 111 ved bruk av rundkjøring så vil de nye sjikanene på Rv 111 stjele kapasitet fra rv 111, informerte Finn Guldbrandsen.

Et reelt løft

Forsamlingen var også enige om at reguleringsplanen vil gi infrastrukturen et reelt løft og bedre trafikksikkerheten. Dersom planene blir godkjent vil den nye brua vil få to kjørefelt i samme retning, egen adskilt gang og sykkelsti. Pendlerparkeringen blir dobbelt så stor med plass til ca 40 biler.

Reguleringsplan for Årum bru i Fredrikstad ble lagt ut for offentlig ettersyn 26. januar 2018. Frist for å komme med innspill er 9. mars. Planen blir så deretter behandlet i planutvalget i Fredrikstad 24 mai, med endelig avgjørelse i Fredrikstad bystyre 21. juni 2018. Blir planen godkjent åpnes anbudsrunden høsten 2018 med påfølgende byggestart våren 2019.

Mer fra Dagsavisen