Nyheter

Norges største dieselmotor og ei kommunal rønne

I flere artikler har Demokraten satt søkelys på kommunale eneboliger i forfall. For en av leserne våre var det spesielt et av husene som pekte seg ut.

- I 1972 ble det bestemt at vi skulle satse på Burmeister og Wein-dieselmotorer. Den typen vi skulle bygge veide 870 tonn, og hverken før eller siden har det blitt bygget større motorer her til lands.

Produsert på lisens

Det forteller Odd Herman Fines. I ’72 var han garantimaskinist på FMV. Jobben innebar at han ble med et halvt år til sjøs på skipene verftet produserte, for å passe på at alt gikk knirkefritt for rederiet som kjøpte båtene.

- Jeg var lei av den type jobb, så det var derfor en kjærkommen forandring å få være med på planleggingen av Norges største motor. Hver uke i over et år, dro jeg på studietur til Danmark og produsenten som solgte oss motorlisensen.

- Da jeg kom tilbake bar det rett i møter med avdelingslederne fra FMV.

Tyrihjellveien

- Med hjem hadde jeg alltid med meg haugevis av papirer og konstruksjonstegninger, samt svar på spørsmål jeg hadde fått beskjed om å ta rede på uken i forveien.

- Møtene ble alltid holdt på lørdag, og alltid på det samme stedet -hjemme hos tegnesjefen for verktøykonstruksjon. Han het Håvard Skarpeid og det var han som bygde huset i Tyrihjellveien.

- Den gangen var huset relativt nytt, og i tipp topp stand, forteller Fines, som synes det er trist å se måten kommunen har latt huset forfalle.

Gigantisk industrihistorie

- Da jeg så huset i Demokratens artikkel følte jeg det var på sin plass å fortelle om hvordan det en gang var, og ikke minst, dele hvilken rolle det spilte da vi i Fredrikstad bygde Norges største båtmotor, avslutter Fines.

Den tekniske betegnelsen på motoren er Burmeister & Wein 8K9GF, og dimensjonene var enorme: Motoren var 4 meter bred, 12 meter lang, og hele 15 meter høy.

At motoren måtte være stor kom av at den skulle drifte et skip på hele 130 000 dødvektstonn. Til sammenligning er soyabåtene som gjester Denofa-kaia på omkring 35 000 tonn. Kolossen som forlot tørrdokka -med det som fortsatt er den største motoren produsert på norsk jord- var altså fire ganger så stor.

Og produksjonen ble planlagt i en forfallen kommunal enebolig.

Mer fra Dagsavisen