Nordic Toy Team har kjøpt BR-leker i Østfoldhallen og Torvbyen

Nordic Toy Team har kjøpt opp to lekebutikker i samarbeid med lokale eiere i Fredrikstad. Dét skriver selskapet i en pressemelding.

Selskapet bekrefter nå posisjonen som landets største leketøyskjede gjennom oppkjøp av totalt 18 nye butikker.

– Årsaken til at vi nå vokser i et marked som mange mener er nedadgående er den lokale tilstedeværelsen og det gode kremmerskapet ute blant alle våre butikker og ansatte rundtomkring i Norge, sier administrerende direktør Gro Svendsen i Nordic Toy Team AS. 

Leketøyskjeden består av butikker tilknyttet Kozmos(Brio), Ringo og Lekextra (Sverige), men nylig kjøpte Nordic Toy Team like godt opp 18 BR-butikker i forbindelse med konkursen i Top Toy Norge. Nordic Toy Team drifter dermed i dag totalt 250 butikker derav 37 i Sverige og resten i Norge.  Selskapet, som har  hovedkontor på Gulskogen i Drammen, har vært aktiv i leketøysbransjen siden 1982. 

Østfoldhallen og Torvbyen

Det var i slutten av januar at Bjarøy Gruppen kjøpte konkursboet til det danske storkonsernet Top Toy Norge som  før konkursen hadde 48 butikker i Norge. Drammensselskapet Nordic Toy Team kjøpte i løpet av et par dager i februar så opp 13 av disse butikkene og ytterligere fem butikker i samarbeid med lokale eiere og drivere, som er lokalisert fra Stavanger lengst sør og til Trondheim lengst nord. To av disse butikkene er BR-leker i  Østfoldhallen og BR-Leker i Torvbyen i Fredrikstad. 

– Det dreier seg om et strategisk oppkjøp der vi nå får fylt opp en del ”geografiske” hull i kjeden som etter dette vil ha en årlig omsetning over disk på 850 millioner kroner bare i Norge og nærmere en milliard kroner i omsetning hvis man tar med butikkene i Sverige, forteller styreleder Dan Helge Bjørneset.
 

Spontant og lekent

Nordic Toy-sjef Gro Svendsen avviser at det å satse på leketøysbutikker er høyrisiko i disse dager der mer og mer varer selges over nett og barna bruker mye av fritiden på skjerm.

– Jeg hører både at markedet svikter totalt og at barn ikke leker lenger. Men begge deler er feil. I hvertfall så har vi bare merket en svært utbetydelig nedgang i omsetningen i 2018, en nedgang som har sin naturlige forklaring basert på ulike trender. Netthandelen er selvsagt en sterk konkurrent, men det er jo i butikkene at de aller fleste spontankjøpene foregår og som er det eneste stedet der man virkelig kan oppleve lekene på nært hold.

- Tull at ikke barn leker lenger

– I lekebutikken kan barn, foreldre, besteforeldre og tanter og onkler kjøpe en leke som kan brukes der og da eller gis bort med en gang. Faktisk er det nå slik at vi har en sterk økning i antall kataloger som blir hentet direkte i butikken fordi mye av reklamen nå stoppes før de når postkassene,forklarer Svendsen som mener det bare er noe tull at barn ikke leker lenger.

– Det er heldigvis slik at mange foreldre setter grenser for skjermbruk hos barna sine. Og barn er jo fortsatt barn. De har lyst å oppleve ting, være kreative, utforske  og leke sammen med andre eller alene, og nettopp det er ohså helt nødvendig for barnas utvikling, sier Gro Svendsen som legger til at de også har en voksende kundegruppe, nemlig pensjonister.