Nyheter

Nå rekker det!

Kia e-Niro er ikke en spennende bil, men likevel en elbil som har alt markedet etterspør. Det er problematisk.

Den senere tiden har det kommet flere elbiler som går langt til en grei pris. Noe som har vist seg å føre til problemer. Etterspørselen har vært så mye større enn tilbudet at bare en brøkdel av kundene faktisk har fått bilen.

Det startet med Opel Ampera-e for snart to år siden og ble fulgt opp av Hyundai Kona electric i sommer. Begge kunne raskt vise til imponerende lange ventelister. Samtidig har begge bilene et lite problem som familiebiler: De er i minste laget.

Så mengden av folk som er potensielle kunder av Kias nye e-Niro, er trolig på størrelse med en middels stor norsk by. E-Niro er større enn Kona og Ampera-e, 20 centimeter lengre og noe bredere, slik at det innvendige volumet fint tar en familie på fire. Rekkevidden er også solid, fra en batteripakke av samme størrelse som i de to nevnte bilene, 64 kWh.

Kraft

Kia e-Niro er, ikke overraskende, litt dyrere enn de to mindre bilene, men selv med masse utstyr ligger den godt under 400.000 kroner. Startprisen er 370.000 kroner.

Disse norgesvennlige elementene har selvsagt gitt bilen en ventelistekø som strekker seg mot horisonten. En bestilling i dag materialiserer seg om et par år. At det innen den tid har dukket opp en rekke nye elbilmodeller, vet vi. Om også disse vil få leveringskø, vet vi ikke.

Utvendig er e-Niro så å si lik hybrid- og ladehybridversjonene av Niro, bortsett fra en tett grill, der man også finner ladeluken.

Det er på kraftområdet denne bilen skiller seg klart fra sine nære søsken. Elmotoren gir 204 hestekrefter, snedig nok akkurat det samme som Ampera-e og Kona electric. Hybridvariantene av Niro har 141 hk. Hybridene er sedate, mens elbilen har lydløst krutt under panseret. Den tar null til hundre på 7,8 sekunder, mot drøyt 11 hos hybridene.

Usportslig

Samtidig må man for all del ikke tro at e-Niro er en sportslig bil. Det er ingenting i kjøreopplevelsen som minner om det. Styringen er nummen, fjæringen myk og sittestillingen høy. Kia har satset alt på fornuft og komfort.

Elbiler er født med gode komfortgener. Med lydløs motor og fravær av gir får man helt andre avspenningsmuligheter enn i en dieselbil. På landeveien er det fint i en e-Niro. Man glemmer at seteputen er litt kort, og at interiøret egentlig hører hjemme i en bil som gikk ut av produksjon for fem år siden. At produsenten kan knipe litt ned på lydisoleringen i en elbil, merkes når man kommer til en tunnel, da blir det plutselig ganske mye lyd som trenger inn i kupeen. Men heldigvis er ikke Norge lagt i rør, ennå.

Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det ett element ved e-Niro som trumfer alt annet: rekkevidden. WLTP-tallet er 48,5 mil. I guffent vintervær med mye bruk av vifte og kaldstarter uten noe preparering, var bilen god for rundt 35 mil. Det er mer enn godkjent. Ved normal bruk kan det med andre ord gå både én og to uker mellom nødvendig lading.

Lyspære

Dette gjør at bilen fungerer fint som eneste bil i en familie. Selvsagt må man lade hvis man skal skikkelig langt, men den er klargjort for ladefart på 100 kilowatt.

Samtidig er det noe snodig med en bil som e-Niro. Man tenker på den som noe av det aller mest moderne man kan ratte rundt i. En bil som nærmest får deg til å se ned på en hvilken som helst annen nybil som må bruke drivstoffpumpe. Noe som krasjer fullstendig med det visuelle, innvendig som utvendig. For den ser jo virkelig ikke kul ut. E-Niro er totalt renset for personlighet, og et elektrisk drivverk er i seg selv temmelig antiseptisk. Fremtoningen gir en klar følelse av at biler etter hvert like gjerne kan komme fra et teknologiselskap som en tradisjonell bilprodusent.

Tekniske data: Kia e-Niro First Edition

Pris: 370.900.-

Motor: Elmotor. 204 hk. 395 Nm

Batteri: 62 kWh

Maksimal ladefart: 100 kW

Aks: 7,8 sekunder

Toppfart: 167 km/t

Forbruk: 1,59 kWh/mil

Rekkevidde: 485 km (WLTP).

Mål (LxBxH): 4373x1805x1570 mm

Bagasjeplass: 485/1405 liter

Vekt: 1791 kilo

Pluss og minus

+

Solid rekkevidde

Har utstyret som trengs

Komfortabel

Kjedelig

Venteliste

Mer fra Dagsavisen