Mye plass for pengene

I skyggen av Leaf har Nissan en elektrisk sjuseter. Veldig praktisk, men kassebilen som ligger til grunn for Evalia blir man aldri kvitt.

Det begynner å sige inn elbiler som har både grei pris og plass til en hel familie. Men skal man ha en sjuseter, er utvalget skrint. Enten må man legge i mye penger og gå for en Tesla Model X, eller så er det Nissan e-NV200 Evalia som gjelder.

Nissans bidrag koster rundt en tredel av Model X, noe som er et klart hint om hva man har i vente når man stiger inn den delvis kubistiske bilen.

For dette er spartanske saker. Bilen er basert på en kassebil, noe som gir et digert innvendig rom, men også komfort fra en svunnen tid.

Kjøkkenstol

Sittestillingen signaliserer klokkerent nyttekjøretøy. Rattet er vinklet ganske vannrett, og setet har samme ergonomi som en kjøkkenstol. Dette kjennes som et kjøretøy som i hovedsak er laget for korte leveringsturer. Evalia er ikke en bil man retter mot horisonten og legger ut på eventyr i.

Kjøreegenskapene kan kanskje kalles adekvate, men de er ikke gode. Igjen er det kassebilen som preger opplevelsen. Evalia takler ikke rufsete underlag særlig bra, vibrasjoner forplanter seg i hele bilen, og det er mye støy – både fra hjul og vind. Det eneste man unngår, er motorstøy.

Batteripakken er av samme format som i storselgeren Leaf, 40 kWh, men bilens karosseriform og 135 kilo høyere vekt gir dårligere rekkevidde. Og det er all mulig grunn til å tro at rekkevidden vil bli ytterligere barbert når bilen er fylt opp med passasjerer.

Evalias oppgitte rekkevidde er 20 mil i WLTP-syklusen, mot 27 mil for Leaf. Det er med andre ord en bil som har begrensede langturegenskaper, noe som passer bra til bilens faktiske egenskaper. Ladefarten er på maks 50 kilowatt, slik at man må påregne en del venting hvis man likevel legger ut på lengre strekk.

Kubikkmeter

Det som er viktig å få med seg når det gjelder denne bilen, er prisen. 330.000 kroner for en elektrisk bil med massiv plass er slett ikke galt. Det er mye kubikk per krone, ikke minst hvis man sammenligner med andre elbiler i samme prisklasse.

Legger man ned baksetene, blir lasterommet vel tre kubikkmeter. Da er Evalia ikke så dum. For uansett hvor mange seter man kan ha, er det vanskelig å skjule hva som har vært ideen bak bilen. Evalia er en enkel bruksbil som skal tåle litt juling. Den er neppe konstruert for lange turer, mer som et transportmiddel der man kan få med seg mye rart over kortere avstander.

Nå må det sies at bilen har en rekke løsninger som er smarte. Den har skyvedører, svært lav lasteterskel bak og store vinduer som gjør at sikten ut er god. Mulighetene med forskjellige setekonfigurasjoner er nærmest utallige, slik at man er superfleksibel når det gjelder hva man kan ta med. Et par stående sykler er ikke noe problem, og bilen har en rekke forskjellige oppbevaringsrom for stort og smått.

Fleksibel

Ingen andre elbiler har en så stor fleksibilitet når det gjelder innvendig rom. Med alle setene i bruk har bilen et bagasjerom på 443 liter, med to seter er kapasiteten 2940 liter.

Førerplassen er som nevnt i nyttekjøretøyklassen – typiske trekk er girspaken som er plassert høyt på midtkonsollen, og omgivelser i hardplast. Det skal være robust, mens utseende opplagt har vært langt nede på prioriteringslisten. Samtidig har Evalia det aller meste av moderne teknologi, det er bare pakket inn i lavbudsjettmaterialer.

Er man en fotballmamma eller -pappa som bor i tettbebygd strøk, kan Evalia fungere fint som troppetransport. Men skal man på tur, er ikke dette bilen man bør velge. Den har verken rekkevidden eller komforten som trengs på reiser av en viss varighet.