Nyheter

Kjenner ikke eget pengeforbruk

Bane NOR vet ikke hvor mange penger som er brukt opp på å forberede dobbeltsporet fra Haug i Råde til Seut i Fredrikstad.

Demokraten rettet i fjor høst en henvendelse til det statlige jernbaneutbyggings-selskapet med spørsmål om hva det har kostet å planlegge den 16 kilometer lange dobbeltspor-strekningen siden 1995. Dette med bakgrunn i at en kilde innad i Bane NOR hevdet overfor avisa at «teori-utgiftene nå skal ha passert minst halvparten av hva det koster å bygge anlegget» - det vil si 3.0 milliarder 2017-kroner:

«Har ikke et samlet tall»

Etter flere purringer mottok Demokraten onsdag morgen dette svart fra prosjektleder i Bane Nor, Elisabeth Nordli - sendt via kommunikasjonsrådgiver Hedda Nossen:

-Vi har ikke et samlet tall på hva planleggingen på strekningen Haug-Seut har kostet fra 1995 til i dag. Årsaken er at flere utredninger som er gjort tar for seg et større område enn kun strekningen Haug-Seut. For eksempel var Konseptvalgutredningen fra 2012 en utredning for hele InterCity-nettet, mens forstudien har sett på strekningen fra Haug til Halden. Derfor lar det seg ikke gjøre å skille ut planleggingskostnader for Haug-Seut alene. Det er også ulike etater og foretak som har stått for planleggingen; i 1995 var det gamle NSB, etter den tid Jernbaneverket og i dag er det Bane NOR, forklarer Nordli.

Sløve politikere

Kilden på innsiden i Bane NOR-systemet er forelagt svaret fra prosjektleder Nordli. Den ingeniør-utdannede medarbeideren er ikke overrasket over at spørsmålet fra avisa ikke kunne besvares med tall av ledelsen:

-Jeg synes dette er svært alvorlig. Det er skattebetalernes penger vi bruker, det vil si flere hundretalls millioner kroner over de siste 20-25-åra. Jeg ser ikke bort fra at vi har planlagt, utredet, «seminarert» og prosjektert for drøyt halvannen milliard kroner så langt. Men jeg ønsker egentlig ikke å kritisere Norli eller de andre som har ansvaret i Bane NOR-administrasjonen. Adressen må være politikerne på Stortinget. De er egentlig ikke filla interessert i hva som går med av penger før spaden kan stikkes i jorda i verken dette eller andre statlige utbyggingsprosjektet, sier den erfarne ingeniøren i Bane NOR til Demokraten.

Strekningen Haug-Seut, som i 1988 ble lovet ferdig i 1996, kan tidligst påbegynnes i 2024 som følge av blant annet flytting av deler av traseen på grunn av vanskeklige grunnforhold som er oppdaget i nyere tid.

Mer fra Dagsavisen