Sarpsborg

Investor om Østfolds framtid: - Har bedrifter i verdensklasse

IT-investor Ivar Søvold mener Østfold har alle forutsetninger for å bli en mer attraktiv næringsregion, men etterlyser bedre tilrettelegging fra kommuner og fylke.

Bilde 1 av 3

– Det er ingen grunn til at Østfold skal være mindre attraktivt enn andre steder. Vi har en unik beliggenhet på aksen Oslo-Göteborg og et godt utbygget næringsliv med fryktelig mange flinke bedrifter som lager produkter i verdensklasse, sier investor og gründer Ivar Søvold.

Han har over 20 års erfaring med etablering av bedrifter innenfor teknologi- og IT-bransjen både nasjonalt og internasjonalt, og flyttet for fem år siden til Fredrikstad.

Fire nøkler

Tirsdag gjestet han fylkets store næringslivsmøteplass, Østfoldkonferansen, for å dele sine tanker rundt hvordan Østfold kan få et mer attraktivt arbeidsmarked.

– Da handler det om fire kategorier; hvordan man kan få bedriftene i Østfold til å etablere flere arbeidsplasser, hvordan stimulere til å skape flere virksomheter, hvordan hindre at virksomheter flytter ut og hvordan stimulere til at nye flytter inn, utdyper Søvold.

Han mener kommunene og fylkene også har en viktig rolle i dette arbeidet.

– Jeg har snakket med store bedrifter som forteller at de ikke opplever noen oppmerksomhet eller interesse fra kommunene, og det blir feil. De må vise at de er interessert, og de må hjelpe til.

– Kanskje være kjappere på beslutninger og bidra til å smøre reguleringsprosessen slik at den blir mer effektiv hvis noen trenger et sted til å utvikle en virksomhet. Det er mange tiltak som kan gjøres lokalt for å fjerne eller mildne hindringer for mange virksomheter, sier investoren.

Ambisiøs

I tillegg peker han på at det eksisterende næringslivet må dele av sin kompetanse for å hjelpe nystartede bedrifter i gang.

Som et ledd i denne prosessen har han selv vært med å start opp «Hackstad» i Fredrikstad, et stort verksted der små og store industribedrifter, gründere og andre nytenkere kan møtes for å utvikle nye produkter. Ambisjonen er at Østfold og Fredrikstad skal bli en nasjonal arena for produktutvikling.

– Det er ambisiøst, men vi opplever å få god oppbacking fra alle vi snakker med, ikke minst fra Fredrikstad kommune. Dette er et slags treningssenter der du kommer inn med din kompetanse, men der fordringen er at du også skal dele den kompetansen med andre. Det tror vi blir viktigere og viktigere med tanke på den innovasjonstakten vi nå ser, sier Søvold.

De unge tviler

I Østfold satses det stort på næringsutvikling og hvordan fylket skal skape og tiltrekke seg flere arbeidsplasser gjennom nettverket Næringsriket Østfold, og omdømmeprosjektet «Mulighetsriket».

I forbindelse med dette arbeidet har kommunikasjonsselskapet Apeland AS blitt engasjert for å gjennomføre en undersøkelse i fylkene rundt Oslofjorden av Østfolds attraktivitet.

– En ting er hva de rundt fjorden syns, men det mest interessante er å se på hvordan mange unge i Østfold har lyst til å jobbe i hjemfylket, men ikke helt ser mulighetene, og også det at man ikke ser de store mulighetene for å starte opp bedrifter her, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland om undersøkelsen.

Han mener Østfold har mest å tjene på å bygge opp stoltheten internt i regionen i første omgang, og at næringslivet og fylkeskommunen må bli flinkere til å spre kunnskap om mulighetene som finnes i fylket.

– Det som er fascinerende er at det er veldig entydig hva Østfold er kjent for. og det er treforedling og særlig Borregaard – selve stjernen. Man må ikke være flaue over å være et industrifylke, industrien har en stor framtid og den miljøvennlige industrien som det finnes mye av her tror jeg man må bygge videre på, forsterke og være stolt av, sier Apeland.

Tydelige mål

Prosjektleder for «Mulighetsriket», Roy Freddy Andersen, mener det er nyttig å ta med seg disse innspillene i det videre arbeidet. I sin innledning under Østfoldkonferansen trakk han også fram viktigheten av at hele fylket drar i samme retning.

– Vi kan ikke sitte i hver vår by og skule på hverandre. Vi må bygge stolthet, samhold og entusiasme på tvers av fylket for å kunne skape flere arbeidsplasser, sa han fra scenen.

Omdømme-prosjektet har satt seg store mål for de neste fem årene, og planlegger da å gjennomføre en ny undersøkelse.

– Innen 2023 skal vi være det tredje mest attraktive området rundt Oslofjorden, passere Vestfold og Buskerud. Vi skal også øke stoltheten internt i fylket og få opp positiviteten blant de unge til eget næringsliv. Da må vi bli flinkere til å kommunisere Østfold som et attraktivt og næringsvennlig distrikt, sier Andersen.

Mer fra Dagsavisen