Halden

Her blir reisetiden Oslo - Halden 53 minutter

Naturvernforbundet var klare i sin høringsuttalelse. De ville ha jernbane-alternativ ØB 4F. Nå kommer Høyre og FrP i Sarpsborg etter og vil ha svar av samferdselsministeren.

«Sarpsborg kommune ber om at Samferdselsministeren gir et klart svar på om det er mulig å planlegge dobbeltsporet jernbane gjennom Østfold etter konseptet ØB 4F (Y-konseptet) som alternativ for konseptet som nå er lagt til grunn. Hvis samferdselsministeren mener det er mulig, ber Sarpsborg kommune om en tilbakemelding om hva som skal til for at dette skal bli en realitet. Sarpsborg kommune ber om en rask tilbakemelding på henvendelsen.»

Det er meldingen Høyre og Fremskrittspartiet i Sarpsborg vil at Sarpsborg skal sende til samferdelsminister Kjetil Solvik-Olsen.

Rådmannen anbefaler at det sendes et brev til samferdselsministeren der det bes om svar på ovennevnte.

For at det tunge markedet i Fredrikstad skal være ivaretatt i dette konseptet, er det i tillegg foreslått å oppgradere eksisterende bane til dobbeltspor på strekningen Haug – Fredrikstad. Det gjøres for å kunne gi et likeverdig tilbud til Fredrikstad og Sarpsborg. I følge konseptanalysen vil eksisterende bane mellom Fredrikstad og Sarpsborg forutsettes opprettholdt for det regionale tilbudet, og det etableres et forbikjøringsspor ved Rolvsøy for å sikre tilstrekkelig kapasitet for fremføring av gods. Forbindelsen til Østre linje er ivaretatt sør for Sarpsborg.

Med denne løsningen vil det i følge konseptanalysen kun ta 41 minutter med tog fra Sarpsborg til Oslo. Fra Halden vil det ta 57 minutter. Både Halden og Sarpsborg vil tjene betydelig minutter på denne løsningen.

Reisetid fra Oslo
 0:28 til Moss
 0:34 til Rygge
 0:39 til Råde
 0:47 til Fredrikstad (grenbane)
 0:41 til Sarpsborg (direktelinje fra Råde)
 0:53  til Halden (direktelinje fra Råde)

Med konseptet ØB 4B (innom alle byene) vil reisetiden fra Oslo bli som følger:

Reisetid fra Oslo
 0:28 til Moss
 0:34 til Rygge
 0:39 til Råde
 0:47 til Fredrikstad
 0:56 til Sarpsborg
 1:08 til Halden

Slik ser Bane Nor for seg ØB 4F:

Konsept 4F tar i likhet med konsept ØB 4B utgangspunkt i eksisterende dobbeltspor ved Haug i Råde og innebærer bygging av nytt dobbeltspor frem til Halden.
Den foreslåtte traseen vil følge dagens korridor frem til Råde, hvor den tar av fra dagens trasé og går rett frem og i grove trekk følger E6 frem til Sarpsborg. Traseen vil gå i fire korte tunneler. Sør for Sarpsborg vil den foreslåtte linjen gå i dagen forbi Skjeberg. Videre i retning Halden vil traseen krysse E6 før den fortsetter inn i fire nye tunneler og dagstrekninger fremtil Halden. Innføringen til Halden følger eksisterende trasé. Ved nybygging Sarpsborg – Halden foreslås det å opprettholde dagens bane primært for gods og vedavvikskjøring. For å sikre nødvendig fremtidig kapasitet foreslås det å etablere planskilte sporforbindelser mellom ny og eksisterende bane ved Råde og ved Sarpsborg.

Stasjoner
Dagens IC-stasjoner opprettholdes med mulighet for stopp
Fredrikstad betjenes regionalt med opprettholdelsen av eksisterende bane mellom Fredrikstad og Sarpsborg
Ny plassering av stasjon i Råde, i Fredrikstad (Grønli) og eventuelt i Sarpsborg (Borregårds-jordene)

Mer fra Dagsavisen