Nyheter

– Har sett flere kjøre feil vei i rundkjøringen

Både kjørelærere og yrkessjåfører mener kjøremønsteret på Ørebekk er svært uoversiktlig – og i ytterste konsekvens trafikkfarlig.

– Det er for tett skiltet og for mye informasjon for trafikantene å ta innover seg på en gang, mener mangeårig kjørelærer og faglig leder ved Per’s Trafikkskole, Ragnar Drøbak.

Demokraten møter ham i hjertet av anleggsområdet for den nye innfartsåra mot Fredrikstad – en vei som har vært gjenstand for mange ulike kjøremønstre i løpet av de fire årene som har gått siden byggingen startet. Ifølge Drøbak er det flere trafikale floker på den midlertidige veiløsningen.

– På maks 50 meter mellom rundkjøringen og gangfeltet på vei ut mot Gressvik er det seks ulike trafikkskilt. Det merkes nok spesielt godt om man kommer inn litt på etterskudd, for man må være 100 prosent skjerpet når man møter et slikt kjøremønster. Det er ikke det beste stedet for å ta en telefonsamtale mens man kjører, for å si det på den måten, utdyper han.

– Får biler midt imot

Gjennom jobben sin har han flere ganger vært vitne til potensielt trafikkfarlige situasjoner i den omtalte rundkjøringen, som er provisorisk oppført.

– Når jeg har vært ute med elever, har jeg flere ganger møtt folk som kjører på feil side av rundkjøringen, og det er klart det skaper en stor utfordring for folk som kommer imot. Første gang jeg så rundkjøringen måtte også jeg bruke et ekstra sekund eller to for å se hvor den faktisk er, selv om jeg har en jobb som gjør meg vant til å tolke trafikkbildet, sier Drøbak.

Den nye veien skulle egentlig stått ferdig høsten 2018, men på grunn av blant annet trøblete grunnforhold og uenigheter mellom Statens vegvesen og entreprenør Park & Anlegg, har planene blitt forskjøvet.

– Det som skulle være en midlertidig løsning, har tatt veldig lang tid. Lenger enn det folk flest nok hadde sett for seg, sier kjørelæreren.

Mange endringer

Han maner derfor både bilister og andre trafikanter til å være ekstra oppmerksomme når de ferdes i dette området.

– Den siste tida har det vært stabilt en stund, men i perioder var det nesten ulike kjøremønstre fra uke til uke, og dette stiller store krav til trafikantene. Samtidig har nok ikke vegvesenet så mange andre verktøy å benytte seg av for å oppnå best mulig trafikkflyt.

– Man må bare ta det litt sakte og forsiktig, være tålmodig, ta hensyn til at kjøremønsteret kan være vanskelig å forstå også for andre og vise litt storsinn og samarbeid, sier Drøbak.

Må kjøre omveier

Og han er langt fra alene om å påpeke utfordringer i forbindelse med byggingen av den nye innfartsåra.

– Det har vært vanskelige forhold i hele anleggsperioden, og det oppleves veldig uoversiktlig for oss som driver med tungtransport, men også for annen trafikk, med mange små rundkjøringer som er vanskelige å forstå og manøvrere seg gjennom, sier leder i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) Østfold, Erik Graarud.

Han er også daglig leder for transportselskapet Graarud Spesialtransport AS, og forteller at kjøremønsteret på Ørebekk flere ganger har skapt vanskeligheter for sjåførene deres.

– Det har vært flere eksempler på tungtransport som rett og slett har kjørt seg fast, og når vi for eksempel skal frakte større flytebrygger ut på Gressvik har vi blitt nødt til å kjøre om Råde fordi vi ikke klarer å komme oss gjennom kjøremønsteret på Ørebekk.

– Kundene gruer seg

Både i mai og juli i fjor kjørte to vogntog som fraktet tivoliutstyr seg fast på den midlertidige veien, og søndag i forrige uke skjedde den hittil mest alvorlige ulykken innenfor anleggsområdet, da en 79 år gammel mann ble påkjørt av en traktor i et gangfelt, og omkom.

Torunn Hansen ved Ørebekk Fisk & Vilt er ikke overrasket over at det skjedde en ulykke med tragisk utfall i området.

– Nei, egentlig ikke, for i det området de graver er det veldig uoversiktlig. Det er kaos, og flere av kundene som har vært innom oss sier de gruer seg for å kjøre hit, fastslår hun.

Hansen håper det nå skal bli fortgang i arbeidene.

– Man må bare ta tida til hjelp, men nå har disse arbeidene vart ganske lenge, og det er fortsatt en stor oppgave de har foran seg. Vi merker godt at det er mange som klager, og det har gått ut over kundemassen vår.

Gjør løpende vurderinger

Prosjektleder Tore Veum i Statens vegvesen har forståelse for at folk nå begynner å bli utålmodige med å få veistrekningen ferdig.

– Arbeidene har tatt lenger tid enn forventet, og vi skjønner at de som er avhengige av å ferdes i dette området har et sterkt ønske om at man skal bli ferdige. Nå har vi en god plan for ferdigstillelse i løpet av 2019, og er godt i gang med det mest tidskritiske – å få på plass pålene i elva, forteller Veum.

Han er likevel klar på at de gjør det de kan for å legge opp til et lettfattelig kjøremønster gjennom hele anleggsperioden.

– Vi har arbeidsvarslingsplaner der vi går gjennom hvilke tiltak som er nødvendige, og gjør løpende vurderinger sammen med entreprenøren for å finne de beste mulige løsningene for trafikkavvikling underveis, sier Veum.

Nødvendig skilting

Når det gjelder skiltingen i området, som kjørelærer Drøbak også mener skaper utfordringer, uttaler prosjektlederen at den er nødvendig.

– Veien var skiltet før vi startet opp arbeidene, og de skiltene må stå der også når vi holder på, i form av tilsvarende midlertidige erstatninger. Så har vi også måttet sette opp noen tilleggsskilter i forbindelse med anleggsarbeidene, og alle disse er nødvendige å ha oppe langs veien. Skiltene er ment å gi opplysninger til trafikantene om hva som er viktig å få med seg.

– Ethvert anleggsområde er til tider utfordrende å skilte og tilpasse godt til alle trafikantgrupper. Det er det her også, men vi mener det er greit med tanke på oversiktlighet og fremkommelighet for både kjørende, syklende og gående, avslutter Veum.

Mer fra Dagsavisen